Het Rode Kruis ondersteunt in deze periode verschillende organisaties. ‘Wij begonnen met twee hulpvragen en we helpen nu zeven tot acht organisaties: ziekenhuizen, huisartsenposten met besmette coronapatiënten...’, aldus Leon Janssens, coördinator van het Rode Kruis. In de ziekenhuizen helpen de vrijwilligers door bijvoorbeeld de temperatuur van bezoekers op te nemen, om de kans op besmetting te verkleinen. ‘Het is enorm dankbaar werk’, zegt vrijwilliger Esther Ginesse. ‘Als wij in het ziekenhuis staan komt het zorgpersoneel ook naar ons toe om ons te bedanken voor het werk. Omdat zij daardoor wat veiliger zijn.’ Maar ook het werk voor de Voedselbank noemt ze waardevol. ‘Als je hier staat en voedsel uitdeelt aan de mensen, dan zijn zij ook heel blij dat ze het pakketje toch krijgen.’
Voedselbank Met het geld wordt dus onder andere al het werk wat de vrijwilligers doen mogelijk gemaakt. In totaal heeft het Rode Kruis nu zo’n negenduizend vrijwilligers en tachtigduizend (!) zogenoemde ‘ready-to-helpers’. Tot nu toe zijn er al 100.000 vrijwilligersuren gestoken in de hulp tijdens deze crisis. Bijvoorbeeld bij de voedselbanken. Die hebben in deze crisis namelijk een probleem: het aantal eigen vrijwilligers is enorm teruggelopen omdat dit voornamelijk wat oudere mensen zijn die nu, om gezondheidsredenen, zoveel mogelijk thuis moeten blijven. Gevolg: te weinig helpende handen bij de voedselbanken. Maar juist in deze tijd is het belangrijk dat de voedselpakketten die worden verstrekt wel aankomen bij de mensen die ze nodig hebben. Daar komt het Rode Kruis is actie: zij helpen vanuit het coördinatiecentrum in Den Haag vrijwilligers te verspreiden over de voedselbanken. Tim Hofman loopt een dag mee met Esther om te zien wat zij allemaal doen.
‘De Voedselbank heeft ons benaderd met de vraag of wij wilden helpen met het verspreiden van de warme maaltijden en voedselpakketten’, aldus Leon Janssens. ‘Zij zitten met een probleem door de RIVM-maatregelen. Zij willen dus eigenlijk dat de mensen thuisblijven, maar wel het eten bezorgd krijgen.’
Eenzaamheid En dat is niet het enige. Het Rode Kruis zet zich ook in voor de bestrijding van eenzaamheid tijdens deze crisis. Veel mensen die voor hun maaltijden afhankelijk zijn van de Voedselbank genoten, naast de maaltijd, ook een dagelijks sociaal contact. Veel van hen aten hun maaltijd namelijk gezamenlijk op locatie. Nu krijgen zij deze aan huis bezorgd. Zo ook de mevrouw waar Tim en Esther een maaltijd afleveren. Zij geeft aan zich vaker alleen te voelen. ‘De sociale contacten mis ik wel een beetje. Vooral het alleen eten, daar baal ik echt als een stekker van. Normaal zit je aan tafel met mensen, nu heb je helemaal geen contact meer. Het eten staat me nu af en toe een beetje tegen. Ik eet het wel op, daar niet van, maar het is veel gezelliger aan tafel.’
Het Rode Kruis ontvangt veel berichten van mensen die aangeven helemaal geen sociale contacten meer te hebben. ‘Die koppelen wij vervolgens aan een burgerhulpverlener, iemand zoals jij en ik die wel even een gesprekje wil voeren. Als wij deze mensen bellen met het bericht dat we iemand hebben gevonden die regelmatig met ze wil kletsen over de telefoon, dan barsten ze meestal in tranen uit. Omdat ze zo onwijs blij zijn dat ze weer iemand kunnen spreken.’
Tim besluit in zijn Rode Kruis-shirt: ‘Ik ben trots dat ik dit shirtje vandaag draag. In deze tijd denk ik dat het heel goed is dat dit er is. Ik zie het nu ook. Ik hou hem nog even aan deze week.’