‘Zodra je op de Explore Page van Instagram terechtkomt, of mensen gaan elkaar taggen, krijg je ander publiek. Dán begint de shit’, zegt influencer Mayra. Waarom zijn prominente figuren in de media zo vaak slachtoffer van bodyshaming?
Mensen met een voorbeeldrol hebben vaak te maken met cyberpesten. Prinses Amalia was nog maar 14 jaar oud toen ze op de cover van het Belgische Blik Magazine werd omschreven met de woorden: ‘Dik, lelijk en papperig.' ‘Het is duidelijk dat dit soort bladen een obsessie hebben met gewicht’, schrijft mediacriticus Madeleijn van den Nieuwenhuizen op Joop.nl. Het doet haar denken aan de jaren negentig: ‘Toen bladen nog schaamteloos wegkwamen met dit soort duister leedvermaak ten koste van anderen. Of dat nou zwarte rappers waren die met een grijns werden weggezet als “ghetto”, oudere vrouwelijke celebrities waarbij altijd sprake was van “vergane glorie”, of actrices die meer dan 65 kilo wogen en zich dus “weer eens lekker lieten gaan” als ze toevallig een keer etend op de foto stonden.’
Voldoen aan de verwachtingen
‘Ik vind niet dat ik een stuk van mijzelf weg moet snijden om in de mal te passen die de samenleving voor mij gemaakt heeft’, zegt Jessica op de stoel bij Ik durf het bijna niet te vragen.Volgens haar leeft er standaardbeeld gecreëerd door het internet en de media. ‘Als je daar niet aan voldoet, is het je eigen schuld volgens de maatschappij’, vertelt schrijver Lisa Jansen in haar column. ‘Ondertussen worden er bakken met geld verdiend aan onze onzekerheden; in de beauty- en dieetindustrie worden jaarlijks miljarden omgezet. Omdat het algoritme van sociale media ons precies laat zien “hoe we eruit zouden moeten zien”, krijgen we een onrealistisch beeld en hebben wij het idee dat we precies zo moeten zijn zoals al die gefotoshopte lichamen op het internet.’
Een klap in je gezicht
Toen influencer Mayra Louise de 10.000 volgers op Instagram aantikte, kreeg zij te maken met een tsunami aan vervelende opmerkingen. ‘Zodra je op de Explore Page van Instagram terechtkomt, of mensen gaan elkaar taggen, krijg je ander publiek. Dán begint de shit’, deelt zij bij De Nieuws BV.
Op internet kan alles
‘Het komt vaak uit onzekerheid of jaloezie’, legt Danielle Heemskerk, oprichter van Bureau Body Postitive, uit. ‘Bodyshaming wordt dan gebruikt om een beter gevoel over jezelf te krijgen.’ Op sociale media is het makkelijk om van alles te roepen, ‘maar je zou toch verwachten dat er nog ethische standaarden zijn’. Volgens Heemskerk kan bodyshaming ook uit de beste intenties voortkomen: ‘Mensen trekken bepaalde conclusies op basis van uiterlijk. Ze denken bijvoorbeeld dat iemand ongezond is en proberen anderen hiervoor te waarschuwen.’ Bodyshaming kan dus ook onbewust gebeuren.
Body positivity
Al een aantal jaar heeft de body positivity-beweging enorme draagkracht op social media. ‘Het is een antwoord op aanhoudende bodyshaming: een beweging die zich richt op het idee dat alle lichamen goed zijn en gezien mogen worden’, beschrijft One World in 2020. ‘Kijk maar naar model Lotte van Eijk, zij post veel naakt; wanneer zien we dat nou, een naakt dik lichaam? Dat zien we gewoon nooit. Terwijl we zo vaak naakte dunne lichamen zien’, vertelt presentator Fatima Warsame. ‘Die zichtbaarheid is belangrijk.’
Naast Lotte van Eijk zijn er nog meer bekendheden die willen laten zien dat je trots mag zijn op hoe je bent. Een belangrijk boegbeeld in deze beweging – ook voor Mayra Louise - is de Amerikaanse artiest Lizzo: ‘Voor mij staat Lizzo voor acceptatie, voor representatie en diversiteit. Dat je er mag zijn, en dat je niet hoeft te veranderen.’
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!