Sahar Fuad
© Kassa
‘Waar haal je in 2021 het lef vandaan om dit uit te brengen en te zeggen dat je er drie jaar aan hebt gewerkt? Honey, this ain’t it’, reageert lynn.in.vids via TikTok op de nieuwe make-up-collectie van Nikkie Plessen.
Half mei presenteert mode-ondernemer Nikkie Plessen met trots haar eerste make-up-collectie N-BEAUTY. De lijn, waar ze naar eigen zeggen tweeënhalf jaar aan heeft gewerkt, zou een complete collectie moeten zijn; geschikt voor iedere vrouw. Al snel blijkt dat behoorlijk tegen te vallen. Zo bestaat de selectie foundations uit zeven kleuren, waarvan er vijf voor de lichte huid zijn gemaakt. Er zijn maar twee kleuren voor een donkere huid toegevoegd. Ook zijn er alleen vrouwen met een lichte huidskleur in haar commercial te zien.
Negatieve reacties
De make-up-liefhebbende consument is not amused en deelt zijn kritiek op de collectie onder Instagram-foto’s van de trotse ondernemer. Daar is Plessen niet van gediend en ze besluit alle negatieve reacties te verwijderen. Wat de teleurgestelde klant alleen maar bozer maakt. ‘Vergis je niet, mensen. In 2021 is dit geen foutje, in 2021 is dit gewoon een dikke middelvinger. Well, fuck you too, Nikkie’, aldus schrijver Lois Kruidenier.
'Mengen'
‘Nope. Nee. Hell no. Dit is ‘m niet. Kom terug wanneer je weet waarover je praat. Plaatsvervangende schaamte voor deze shade range’, schrijft beautyblogger Vera Camilla onder een post. In reactie daarop schrijft het merk dat de kleuren bedoeld zijn om te mengen. ‘Zo kun je gemakkelijk verschillende huidtinten creëren. Daarnaast is dit de allereerst drop met producten van N-BEAUTY en werken wij hard aan een uitbreiding van de lijn.’ Deze pijnlijke reactie is nu tot een running gag geworden onder de post van Plessen en haar cosmeticamerk.
Voor en na Fenty
Volgens Kassa’s Belbus-presentator Ciana Mayam is er een tijd voor en een tijd na Fenty Beauty, het cosmeticamerk van popicoon Rihanna. Een constatering die ook Vogue verre van overdreven acht. De lancering van het merk was een wereldwijd succes, en niet alleen omdat Rihanna het gezicht van het merk vertegenwoordigde, maar ook omdat de beautywereld toe was aan verandering. Vogue: ‘Van onrealistische schoonheidsidealen tot een schreeuwend gebrek aan representativiteit in reclames en producten. De relatie tussen de beautyindustrie en diversiteit was op zijn minst problematisch te noemen.’
Ciana Mayam
© Rogier Veldman
Gezien worden
Rihanna heeft de toon gezet. ‘We hebben kunnen zien wat de gevolgen daarvan waren: hoe mensen zich gezien en gehoord voelden. Op het moment dat je iets naar buiten brengt moet het sindsdien tenminste dit zijn, of meer. Anders doe je eigenlijk niet echt mee.’
Black Lives Matter
Volgens Ciana heeft het, meer dan met onwil, met onwetendheid te maken. ‘Ik heb in mijn nieuwsgierigheid de Instagram-pagina van Nikkie even doorgebladerd. Dan zie ik dat zij vorig jaar juni ook een zwart vlakje heeft gepost voor Black Lives Matter, wat natuurlijk fantastisch is, maar het gaat er natuurlijk om op welke manier jij je inzet om ervoor te zorgen dat mensen van kleur echt worden gezien. En dan gaat er toch echt iets mis. Ze heeft stappen te zetten. Ik denk dat mensen – zoals Nikkie – niet helemaal beseffen wat het betekent om te zeggen: “Black Lives Matter.” Het gaat niet alleen om geweld, het gaat erom hoe jij je inzet om ervoor te zorgen dat mensen van kleur als gelijkwaardig worden gezien en behandeld. Als je dan een lijn uitbrengt die voor iedereen zou moeten zijn, zorg dan ook dat iedereen het kan proberen. Ik kan haar producten bijvoorbeeld niet proberen, al zou ik er heel benieuwd naar zijn; mijn kleur zit er niet bij.’
Om tafel
Daarbij maakt het eindproduct inzichtelijk wie er om de tafel hebben gezeten om het product te ontwikkelen: witte mensen. Daar waren duidelijk geen mensen van kleur bij aanwezig. ‘Ik kan me niet voorstellen dat als daar mensen van kleur zitten, dat dit dan door de keuring komt. Op het moment dat jij weet dat je blinde vlekken hebt, zorg er dan voor dat er mensen in je team zitten die jou op die blinde vlekken kunnen wijzen. Zodat als je agendeert dat het voor iedereen is, ook iedereen zich daarin kan vinden.’
Blinde vlekken
Nu is dat te laat, maar toch zou Plessen ook nu nog gebruik kunnen maken van de mensen die haar op die blinde vlekken wijzen. Maar daar lijkt ze vooralsnog geen belang bij te hebben, zo blijkt uit haar fanatieke ‘verwijderstrategie’ en de reactie dat de foundationkleuren bedoeld zijn om te mengen. Ciana: ‘Kleuren mengen is een crisisreactie. Dat laat wel zien dat je meer in de verdediging zit dan dat je jezelf openstelt voor de feedback. Dat vind ik jammer. (…) ik ben helemaal niet van de cancelculture. Ik vind dat je, juist als je dit soort dingen uitbrengt en zegt dat het voor iedereen is, ook open moet staan voor de feedback.’ Maar dat doet ze niet. ‘En dat vind ik jammer, want als iemand dit zou kunnen ombouwen dan is zij het wel. Ik hoop dat ze met een comeback komt die iedereen omverblaast, maar daarvoor moet je wel eerst even op de blaren zitten en openstaan voor de kritiek die - terecht - jouw kant opkomt.’
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!