Toen ik op een verdwaalde dag de omschrijving van ‘Crossmediale Storytelling’ zag voelde ik me meteen aangesproken. Ik was net klaar met mijn master fotografie en was zeker geïnteresseerd in werkervaring bij de publieke omroep. Alleen had ik geen idee welke functie ik zou kunnen uitoefenen. De Academy leek me een uitgelezen kans om te ontdekken hoe het medialandschap eruitziet en om te ontdekken wat ik zou willen doen.
Tijdens de toelatingsronde werd verteld dat sommige Academy-studenten van de digitale richting bij tv-programma’s geplaatst zouden worden. Anderen zouden een functie krijgen op de overkoepelende redactie van de afdeling Digital in Hilversum. Er werd gekeken naar de kwaliteiten en wensen van de studenten om een passende functie te vinden.
Pauw
Ik was positief verrast toen ik hoorde dat er besloten was om mij bij de webredactie van Pauw te plaatsen. De opdracht die ik kreeg was vooral om meer crossmediaal te gaan denken voor die titel. Wat dit precies inhield en hoever ik daarin kon gaan zou ik gedurende de werkzaamheden ontdekken. Ook betekende dit dat ik op de redactie in Amsterdam zou werken.
Omdat je als Academy-student geen specifieke taak hebt die een stagiair meestal wel heeft, was er veel ruimte voor nieuwe ideeën. (Tekst gaat verder na afbeelding)
Instagram
Ik begon met Instagram upgraden en opschonen. Hierdoor maken we nu wekelijks een actuele quiz en iedere uitzending backstage selfievideo’s van de gasten. Ook hield ik mij bezig met video-items voor de website. Zo begonnen we met een backstagevideo van het gemeenteraadsverkiezingendebat in Rotterdam. Daarna werkte ik aan een follow-up reportage naar aanleiding van een uitzending; Hugo de Jonge presenteerde bij Pauw zijn nieuwe actieplan om eenzaamheid bij ouderen tegen te gaan, waarna we besloten om bij een van deze initiatieven langs te gaan. Dit bereidden we op de webredactie voor en vervolgens ging ik samen met een BNNVARA Academy presentator en een camjo-stagiair op pad naar Den Haag. We liepen een dagje mee met de boodschappendienst voor eenzame ouderen.
Rubrieken
Daarna hield ik mij bezig met verschillende prototypes voor zowel een wekelijks videorubriek en het opzetten van een podcast. Het eerste idee was om een video-item met gasten na de tv-show op te nemen; een interview tijdens het eten van hun favoriete midnight snack. Op de webredactie maakten we hiervoor meerdere prototypes, terwijl we oefenden met het eten van een kapsalon en het beantwoorden van vragen tussendoor. We besloten na verschillende feedbackgesprekjes toch om een video-item in de visagieruimte te gaan maken; ‘Spiegelvragen’, waarin we gasten van Pauw na de uitzending vragen voorleggen van de kijkers. Meestal weten we aan het eind van de dag of het item met de bekende gast doorgaat. Vervolgens kondigen we dit via social media aan en roepen we de kijker op om vragen in te sturen. Hierna kijk ik tijdens de uitzending ook of er via social media nog vragen worden ingestuurd. Om 23:55 uur nemen we het op. Het item film en edit ik helemaal zelf.
Inkijkje
Ik vind het erg leerzaam om zo’n uitgebreide inkijk te krijgen bij de redactie van een talkshow. Hoe actuele onderwerpen worden vertaald naar een uitzending, waarom onderwerpen de uitzending wel of niet halen en hoe belangrijk een mix van gasten is. Door de hectiek van de dag en de druk van de actualiteit leek het soms moeilijk om dingen van de grond te krijgen, want er is eigenlijk geen tijd voor extra’s. Wat dit
Academy-traject
een goede uitdaging maakt!