Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Kan je duurzaam op vliegvakantie?

  •  
05-06-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
642 keer bekeken
  •  
cardmapr-nl-LVA3S6isNYQ-unsplash

Het korte antwoord: nee. Het lange antwoord vind je hieronder.

‘De luchtvaart moet echter niet gaan lopen doen alsof het allemaal groen en duurzaam kan. Want als zij niet eerlijk zijn, kunnen wij geen geïnformeerde keuze maken’, aldus Niels van der Laan en Jeroen Woe in Even tot Hier.

Hoe gebruikt de luchtvaartsector greenwashing om ons over te halen?

Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen (onder wie KLM) maken zich schuldig aan greenwashing. ‘Duurzaam vliegen bestaat helaas nog niet’, aldus Niels. ‘Maar vliegmaatschappijen wekken de indruk dat dat wel kan.’ En dat klopt niet.

Hoe doen ze dat? Nou zo: ‘Met mooie groene plaatjes en beloftes over duurzaamheid – al die maatschappijen zeggen dat ze hun CO2-uitstoot compenseren.’ Maar dat is onzin. Daar is onder andere KLM al eens eerder op teruggefloten, door de Reclame Code Commissie, voor de campagne CO2ZERO. ‘Dat suggereert dat je zonder CO2-uitstoot zou kunnen vliegen’, aldus Jeroen. ‘Maar een vliegtuig stoot altijd CO2 uit’, vult Niels aan. ‘Dus als je het hele jaar zou gaan vliegen dan kan je wel bomen gaan planten, maar daarmee compenseer je helemaal niks. Je bent nog steeds heel slecht bezig.’

Is CO2-compensatie genoeg voor een duurzame vliegvakantie?

Wanneer je een vliegticket koopt, krijg je zelf vaak ook nog de optie om de CO2-uitstoot van je reis te compenseren. Maar ook dat is onvoldoende en bovenal: misleidend. ‘Het duurt heel lang voor de CO2 is vastgelegd’, aldus Kirsten Sleven van Milieudefensie. De bomen moeten namelijk nog groeien. ‘En daarnaast is het ook belangrijk dat het bos niet weer wordt gekapt, want dan komt er CO2 vrij.’ Ook blijven lang niet alle bossen overeind... in de gebieden waar veel van de bossen staan komen – door de hitte – regelmatig bosbranden voor.

Hoe zit het met duurzame vliegtuigbrandstof?

Luchtvaartmaatschappijen zetten in op duurzame alternatieven voor de vervuilende kerosine. Maar dat gaat nog niet zo snel. Hoewel het gebruik van duurzame brandstoffen bij KLM de afgelopen periode is verdubbeld, gaat het slechts om een verdubbeling van 0,5% naar 1%. Dat gaat dus nog niet zo hard.   

Hoe denkt KLM zelf over duurzaam vliegen?

‘Krimp en minder bedrijven is geen doel op zich; het doel is verduurzamen en hoe je dat zo snel mogelijk kan doen’, vertelt Marjan Rintel, president-directeur van KLM, bij Buitenhof. Hoe dan? Nou, door ‘versneld met elkaar samen te werken om te innoveren en vanuit die innovatie te verduurzamen’, aldus Rintel.

Wat kan jij in de tussentijd doen voor een duurzame vakantie?

Laat het vliegtuig staan en neem de trein, auto of de fiets. Lees hieronder meer over op vakantie gaan met de trein.

Meer over dit onderwerp?

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.