Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Speciaal voor Kamerlid Koerhuis: hoe zit het ook alweer met die onderaangenomen pakketbezorgers?

23-06-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
368 keer bekeken
  •  
Daniel Koerhuis voor pakketbezorgbus

Daniel Koerhuis voor pakketbezorgbus

© Twitter @danielkoerhuis

Fout geparkeerde bussen van (onderaangenomen) pakketbezorgers zijn ene doorn in het oog voor VVD-Kamerlid Daniel Koerhuis. Waarom doen die pakketbezorgers dat? Spoiler: omdat ze worden opgejaagd door onhaalbare targets. 

'Vandaag ging ik aan de slag om te noteren hoe vaak onderaangenomen pakketbezorgers fout parkeren. Ervoor zorgen dat we allemaal veilig over straat kunnen gaan is voor mij de komende jaren topprioriteit', schrijft VVD-Kamerlid, verantwoordelijk voor Infrastructuur, Luchtvaart en Scheepvaart, Daniel Koerhuis. 

'Onveilige verkeerssituaties zijn mij al jaren een doorn in het oog. Daarom presenteer ik vanavond in het debat mijn voorstel om verkeersoverlast aan te pakken die wordt veroorzaakt door pakketbezorgingsbedrijven', vervolgt hij. Daarom heeft hij gisterenavond een voorstel ingediend om dit verkeersoverlast aan te pakken.

Maar hoe komt dat?
De afgelopen jaren is de werkdruk onder pakketbezorgers van PostNLalleen maar gestegen. Het wordt ieder jaar drukker en tegelijkertijd gaan de bezorgtarieven omlaag. Meer werk voor minder geld dus.

Al jaren rommelt het bij het . In 2012 krijgt Zembla lucht van een convenant tussen het postbedrijf en de Belastingdienst om de arbeidskosten te drukken door middel van zzp’ers die als schijnzelfstandigen voor het bedrijf pakketten rondbrengen. De Kamervragen naar aanleiding van die uitzending hebben hier verandering in gebracht. Er werd een andere constructie opgetuigd: onderaannemers die op hun beurt weer pakketbezorgers in dienst hebben.

Maar de constructie met de onderaannemers levert onder de streep ook niet het gewenste effect. Opnieuw zijn de bezorgers de dupe: hoge werkdruk en veel te lage vergoedingen. Tussen de onderaannemers ontstaat namelijk een ware ‘race to the bottom’ in het voordeel van PostNL.

Onderaannemers
De onderaannemers zijn degenen die de bezorgers onder druk zetten, maar zij worden op hun beurt weer onder druk gezet door de postgiganten. Etienne Haneveld van FNV in Zembla: ‘PostNL zegt: "Het moet goedkoper." Wij horen terug van de onderaannemers dat ze geen kant op kunnen omdat hun inkomsten te gering zijn.’ Dat heeft te maken met de te strakke prijsstelling van PostNL. De consument betaalt namelijk ontzettend weinig voor de bezorging van een product. Sterker nog: soms is de bezorging zelfs gratis. De gedachte dat bezorgen en retourneren kosteloos kan maakt de drempel om online te bestellen erg laag. Massaal laten we pakketten vol kleding in verschillende maten opsturen, waarna de helft weer teruggaat. Maar gratis bezorging, dat kan natuurlijk niet. Ruud Wassenaar van de Belangenvereniging voor Pakket Distributie en eigenaar van een koeriersbedrijf: ‘Er wordt veel reclame gemaakt met gratis bezorgen. Maar uiteindelijk moet dat geld ergens boven water komen. Gratis bezorgen kan niet. Het kost tijd en het kost geld. Ergens moet dat terugverdiend worden en dat probeert men te besparen op de bezorging. Deze 'race to the bottom' is al jaren aan de gang, zo werd in 2012 en 2016 zichtbaar in Zembla. En dit levert een steeds groter wordende werkdruk op bij de bezorgers.

Op dit moment maakt een pakketbezorger gemiddeld op 180 stops per dag. Dat komt neer op iedere twee minuten een pakket afleveren op een andere locatie. 

Of, zoals Tim het zegt:

Lees het hele verhaal:

Nederland móet eerlijker en gelijkwaardiger. Help je mee? Steun BNNVARA en doneer.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!