Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?
Hoe zit dat met die Aldi-reclame?
25-04-2019
•
leestijd 1 minuten
•
223 keer bekeken
•
Supermarkt Aldi is boos. Op Kassa. Hoe zit dit precies?
Supermarkt Aldi kwam onlangs als duurste uit de prijsvergelijking in Kassa’s Boodschappenmandje, de jaarlijks terugkerende prijsvergelijking. ‘Aldi doet nooit concessies aan de kwaliteit’, verklaart de supermarkt in een advertentie. ‘De gemiddelde consument krijgt een foutief beeld voorgeschoteld’, schrijft de supermarkt verder
op de supermarktsite
.
Onterecht, vindt Kassa: de prijsvergelijking is onderdeel van een uitgebreider onderwerp. Dankzij het Boodschappenmandje weten we welke supermarkt het goedkoopst is, maar deze test is een onderdeel van een item over supermarkten – waarin kwaliteit óók aan bod komt. En dan worden Aldi en Lidl inderdaad prima besproken. ‘Ik denk dat Aldi de kijkers van Kassa tekort doet als de supermarkt denkt dat zij worden misleid of verward door het onderwerp in Kassa’s Boodschappenmandje’, aldus redacteur Rob Meekes van Kassa.
Kassa’s Boodschappenmandje is een jaarlijks terugkerende prijsvergelijking. Kassa gaat in 6 supermarkten op zoek naar de goedkoopste varianten van 27 producten die een gemiddeld gezin koopt. De prijzen van de gekochte producten worden daarna aan alle supermarkten ter controle voorgelegd. In de uitzending wordt naast de totale supermarktvergelijking ook de prijsontwikkeling van bepaalde producten en de achtergrond daarvan besproken. Ook heeft Kassa aandacht voor de reacties van supermarkten.