Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?
Hoe voorkomt First Dates dat de dates elkaar vooraf zien?
06-03-2020
•
leestijd 4 minuten
•
3112 keer bekeken
•
Een dag bij de opnames van First Dates, die voor een belangrijk deel bestaan uit de vraag: hoe voorkomen we dat de dates elkaar vooraf zien?
‘Poeder Paul’ zorgt voor een laagje zelfvertrouwen Een voorwaarde voor de blind dates is uiteraard dat de kandidaten elkaar abosluut niet tegenkomen totdat ze bij Victor aan de bar zitten. Deze logistieke uitdaging achter de schermen is bijna net zo groot als het maken van een goede match zelf. Een speciaal team zorgt ervoor dat elke kandidaat (vandaag 28, maar soms zelfs 32) op het juiste moment een geluidszendertje krijgt en wordt geïnterviewd over zichzelf en de verlangens in de liefde. Ook gaat iedereen langs de make-up. Visagist Paul, door de crew liefkozend ‘Poeder Paul’ genoemd, maakt van de kandidaten ‘geen Hollands Next Top Models’, maar houdt het liever naturel.‘Eigenlijk zorgen we meer voor een laagje zelfvertrouwen door iemand op z’n gemak te stellen of een comlimentje te geven’. Dan kan het daten beginnen. Met portofoons wordt gecommuniceerd wanneer wie naar binnen kan, wel zo fijn als je de juiste blind date krijgt voorgeschoteld!
Stilte voor de storm Het is vrijdagmiddag 12.00 uur. Alle tafeltjes in het First dates-restaurant in Amsterdam zijn nog leeg, maar niet voor lang. Vandaag staan er 14 dates op het programma. De opnamedagen zijn lang en lopen vaak tot na 23.00 uur door. In vier dagen tijd worden maarliefst 10 afleveringen opgenomen. Als je door het restaurant loopt, heb je allerminst het idee dat er zometeen geflimd gaat worden. Ja, er staan zwarte kleine camera’s langs de wand, maar die vallen niet echt op. Vaste serveerster Kelly steekt nog snel even alle kaarsen op tafel aan. Liefde gaat door de maag Met lekker eten kun je iemand verleiden. Ook als je het niet zelf hebt bereid. Daarom doen de drie vrouwelijke (chef)koks hun uiterste best om de vrijgezellen een smakelijk diner te serveren. Het wel of niet slagen van de date mag in elk geval niet aan hun kookkunsten liggen. Grappig feitje: ook in het First dates-restaurant verandert het menu op gezette tijden. De gerechten worden aangepast aan de producten van het seizoen, maar ook omdat de koks het leuk vinden om ook een andere gerechten te bereiden. Naast de date an sich, leent ook de menukaart zich uitstekend als gespreksonderwerp aan tafel. Kiezen de daters bijvoorbeeld het dessert ‘Nog lang en gelukkig?’ (een crème brûlée) of ‘Met mijn hoofd in de wolken’ (sorbetijs van champagne met rood fruit)?
Camera? Licht? Geluid? Daten maar! De eerste ‘shift’ heeft plaatsgenomen in het restaurant. Naast drie tafels met vrijgezellen die de liefde van hun leven hopen te ontmoeten, zijn er ook ‘achtergrondeters’ die zorgen dat het voelt als een normaal restaurant. Alle gasten betalen daadwerkelijk, wat het nog echter maakt. Terwijl het aan de ene kant van de deur een normaal restaurant is, zie je aan de andere kant dat er opnames plaatsvinden. De lichtman checkt of de vrijgezellen goed belicht worden en productieleider Noortje zorgt dat alles achter de schermen op rolletjes loopt. Haar functie is heel breed: van het regelen van een paracetemol tot iets groots als het oplossen van een stroomstoring. Alles om het restaurant te laten draaien! Is er tijd voor een toetje? Sommige singles bestellen razendsnel hun gerecht, terwijl andere meer oog voor elkaar dan voor de menukaart lijken te hebben. Opnameleider Herman houdt het allemaal in de gaten. Hij is de verbindende schakel tussen het restaurant en de regie. Via oortjes staat hij met iedereen in contact. Soms praten de kandidaten zoveel, dat ze aan eten nauwelijks toekomen. Een goed teken meestal, al betekent het wel dat er soms geen tijd meer is voor het toetje. Na ongeveer 1,5 uur is het tafeltje gereserveerd voor een nieuwe date.
Cupido’s in de regiewagen Vanuit de regiewagen, die naast het restaurant staat, worden de camera’s aangestuurd en kijken regisseur, eindredacteur en zogenoemde verslaggevers mee. Elke date heeft een eigen verslaggever, die in sommige gevallen ook een matchmaker is die singles aan elkaar koppelt. Die belt uitgebreid met de kandidaten. ‘Soms raakt het verhaal van een kandidaat je echt. Het is dan alsof je een goede vriend(in) koppelt en dan is eigenlijk niemand goed genoeg,’ aldus een van de matchmakers. Dat de liefde zich niet volledig laat regisseren is soms lastig te accepteren voor de matchmakers: ‘Als ik op papier zéker weet dat het een match is, dan ben ik echt pissig als het uiteindelijk een “nee” wordt.’Tijdens de date volgen de verslaggevers alles op de voet met de ‘matchsheets’ voor zich. Hierin staat informatie over de vrijgezellen en de redenen voor de potentiële match. Uiteindelijk maken ze bij elke date een verslag, dat gebruikt kan worden bij het monteren van de aflevering.
Knikkende knieën De date zit erop. Het moment van de waarheid nadert. Voordat dé vraag der vragen wordt gesteld, worden beide vrijgezellen eerst nog los geïnterviewd: ‘Wat dacht je toen je je date voor het eerst zag? Klikt het tussen jullie?’. Als de individuele interviews erop zitten, nemen de vrijgezellen plaats op de barkrukken voor het scherm. En dan wordt dé vraag gesteld: ‘Willen jullie elkaar nog een keer zien?’