Greenwashing
Ook de grote modeketens zijn zich intussen bewust van hun ecologische voetafdruk en zij beloven duurzame producten, zoals de H&M Conscious-lijn. Maar deze duurzame kledinglijnen zijn minder duurzaam dan je denkt. Dit wordt ook wel greenwashing genoemd. Stoutenbeek: ‘Ik denk dat fast-fashion bedrijven helaas nog te weinig verantwoordelijkheid nemen. Het is nog maar een heel klein stukje van hun productieproces. Het wordt meer gebruikt als een marketingtool. En zelfs bij die lijnen gaat het alleen om duurzame innovaties. Bijvoorbeeld de materialen of duurzame technieken. Als het over mensen gaat wordt er helemaal niet over gesproken’, zegt Stoutenbeek.
Verandering in de productieketen
In 2013 beloofde H&M binnen vijf jaar 850.000 arbeiders een eerlijk loon te bieden. Maar aan deze belofte werd niet voldaan. H&M-medewerkers in het productieproces krijgen nog steeds geen leefbaar loon betaalt. Suzan Cornelissen van Schone Kleren Campagne: ‘Helaas geeft H&M niet thuis en kunnen we concluderen dat ze hun belofte niet waar hebben gemaakt.’ Stoutenbeek: ‘Je moet bij het begin beginnen. In het hart van je productieketen moet je dingen veranderen. Juist de grote modeketens hebben de macht om het anders te gaan doen. Als zij dingen aanpassen, dan zal er ook echt wat kunnen gaan veranderen.’ Ook Cornelissen vindt dat de grote modeketens hun verantwoordelijkheid moeten nemen. ‘Als consument ben je niet verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Je moet er als consument vanuit kunnen gaan dat de kleding die jij koopt onder goede omstandigheden is gemaakt. Daarom vinden wij dat er wetgeving moet komen die modemerken verplicht stelt te onderzoeken wat er in hun keten plaatsvindt.’
Kleding ranken
Voor de consument kan het, onder andere door greenwashing, best lastig zijn om een duurzame keuze te maken. Milieu Centraal wil de consument een handje helpen. ‘Als je nieuwe kleding koopt dan is het belangrijk om te letten op kwaliteit. Op de website loveyourclothes.nl heeft modejournalist Emy Demkes heel leuk op een rij gezet hoe je kwaliteit nou eigenlijk herkent.’ Maar natuurlijk is het ook belangrijk om te weten wat de staat van je huidige kledingkast is. Ook daar bestaat een website voor: rankabrand.nl. ‘Dit is een website die rankt hoe duurzaam een bedrijf zegt dat hij is.’
Tips van Willa Stoutenbeek:
Drie kledingstukken minder per jaar
En iedere persoon die bewuster met zijn kledingconsumptie omgaat heeft directe impact. Koop je bijvoorbeeld drie kledingstukken minder per jaar dan bespaar je al zo’n 57 kg CO2 per jaar. Als alle Nederlanders dat zouden doen, dan is dat op jaarbasis een besparing van 970.000.000 kg CO2. Dat is evenveel als 2,1 miljoen mensen die een jaar lang vegetarisch eten.
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!