Hoe gaan gestrande Nederlanders om met hun gedwongen verblijf in buitenland? #BEGRENSD zoekt het uit.Door de coronacrisis ligt het vliegverkeer goeddeels plat. Gevolg: gestrande reizigers. En nee, dat betekent niet dat zij onbekommerd extra lang achter een cocktail aan een zwembad kunnen liggen; in Vietnam werden bijvoorbeeld reizigers in een belabberd gebouw in quarantaine geplaatst.
De Nederlandse overheid is momenteel druk bezig om alle 25.000 gestrande burgers terug te halen die zich hebben aangemeld via de website
bijzonderebijstandbuitenland.nl. Maar sommige Nederlanders willen helemaal niet terug.
Blijven ondanks coronacrisisIn de reeks
‘#BEGRENSD’ van Academy TV worden de verhalen verteld van gestrande Nederlanders. In aflevering twee zien we onder anderen de 20-jarige Giovanna, die in Kortepohja in Finland verblijft. De uitwisselingsstudent kreeg van de Hogeschool van Amsterdam het dwingende advies om terug te keren. Giovanna weigerde omdat de coronasituatie in Nederland niet beter is. Finland is veel minder dichtbevolkt en de Finnen zijn sowieso een afstandelijk volk. Én ze heeft genoeg afleiding: ze woont aan een prachtig meer in een bosrijke omgeving en kan heerlijk wandelen.
In de video zien we ook Jessey, die in Colombia bleef om straatkinderen te helpen, en Rowie, Sietske en Tom die er het beste van maken in Nieuw-Zeeland:
Kalm blijvenIs Hollandse nuchterheid dan het beste medicijn? Volgens stewardess Floortje helpt het wel degelijk: ‘Koppie erbij houden, positief zijn, afstand houden en geen domme dingen doen’, zo vertelt ze in een interview op de site van
3opReis. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Floortje is betrokken bij repatriëringsvluchten en ziet vaak hoe opgelucht mensen zijn als ze aan boord komen: ‘… het verdriet en de stress vloeit van ze af. "Je wilt niet weten hoe blij wij zijn om jullie te zien”, hoor je dan. De waardering van onze passagiers heeft me altijd veel voldoening gegeven. En in deze moeilijke periode geldt dat meer dan ooit. Vliegen is natuurlijk wel heel anders dan normaal. Dit merk je aan boord, nu we bijna geen service kunnen geven. We willen het vliegtuig immers een zo veilig mogelijke plek maken voor onze passagiers en onszelf.’