Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?
Hoe echt is de magie van Instagramvakanties?
12-08-2019
•
leestijd 3 minuten
•
76 keer bekeken
•
Een post op Instagram kan je verleiden een land te bezoeken of een bepaald hotel te boeken. Prima, behalve als de werkelijkheid tegenvalt.
‘Het is zeker een leuke bijverdienste’, zegt reisjournalist Liesbeth Rasker over gesponsorde posts op Instagram (ze heeft 46K volgers daar) in
De Nieuws BV
. Ze krijgt met regelmaat een uitnodiging van een land, gaat ernaartoe en post op Instagram foto’s waarvan haar 46.000 volgers dan denken: hee, leuk, daar moet ik ook naartoe. Tenminste: dat is het idee van de sponsor.
Reclamefolder
De geloofwaardigheid van gesponsorde Instagramposts steekt zo nu en dan de kop op, en rond vakantietijd gaat het over de vraag: hoe leuk is het hotel waar we die mooie foto’s van op Instagram zien werkelijk? ‘Al weet je dat het betaald is, je kunt je er toch nog door laten verleiden’, zegt reisjournalist Daan Vermeer over influencers op Instagram die reisbestemmingen of hotels aanprijzen in
De Nieuws BV
. ‘Een reclamefolder van een reisorganisatie ziet er ook heel mooi uit. Als je dan een reis boekt, weet je in je achterhoofd ook wel dat een reisorganisatie een doel heeft met de foto’s die je ziet. De vraag is alleen: wéten mensen dat de foto’s op Instagram gesponsord worden? Ik denk dat je dat moet weten.’
Willemijn Veenhoven in gesprek met Rasker en Vermeer (De Nieuws BV)
‘Je bent wettelijk verplicht om het erbij te zetten’, zegt Rasker. ‘Maar ik denk ook dat het helemaal niet zo erg is dat het betaald wordt. Als iets betaald is, wil het niet zeggen dat het niet waar is. Er zijn heel veel dingen die hartstikke leuk zijn én waar ik voor betaald word. Dat is de mazzel ervan. Maar je moet het wel altijd vertellen, als je iets krijgt of als je ergens voor betaald word. Dan kan de lezer zelf wel beoordelen wat-ie daarmee doet.’
BN'ers
Die vermelding is verplicht, maar wordt nogal eens (al dan niet per ongeluk) vergeten. Vorig jaar schoot
Kassa
nietsvermoedende (jonge) passanten aan met gesponsorde Instagramposts van BN’ers, ook over vakanties. Een hoop van hen hadden niet in de gaten dat het om reclame ging – en het stond er ook niet bij.
Gesponsorde posts van BN'ers (Kassa)
Zowel Rasker als Vermeer maken onderscheid tussen een uitnodiging van een land en een uitnodiging van een accommodatie. Bij een land of een regio kun je rondreizen en de mooie plekken laten zien – ook bij plekken die tegenvallen valt er meestal wel iets moois te fotograferen en te beschrijven. Maar een vies en slecht hotel blijft een vies en slecht hotel; zoiets kun je op geen enkele manier geloofwaardig mooi voor het voetlicht brengen. Vermeer: ‘Dan zie je vaak bijvoorbeeld een lijstje met de vijf beste hotels. Met op de vijfde plaats een heel slecht hotel, waarmee nou eenmaal was afgesproken dat er iets gedeeld zou worden.’