Elektrisch rijden is de toekomst omdat het veel duurzamer is dan rijden in auto’s op benzine of diesel. Toch? Of valt het toch een beetje tegen?
Rijden in een elektrische auto is wel degelijk duurzamer dan rijden in een brandstofauto. Maar voor het volledige plaatje moet ook de periode vóór het rijden worden meegerekend in de totale milieu-impact van de auto.
‘Ik ga me niet populair maken bij een heleboel mensen’, aldus mobiliteitsexpert Tom Huyskens in Alledaagse Vragen. ‘Maar ik kan nog niet stellen dat een elektrische auto duurzamer is dan een brandstofauto.’ Hoe dat zit? Nou: ‘Simpelweg omdat er nog veel te weinig over bekend is.’
Fabrieken
En de productie is ook niet gratis. ‘Als iedereen nu halsoverkop zou overstappen op elektrisch rijden, dan betekent dat dat die auto’s ook allemaal geproduceerd moeten worden. En die fabriek waar ze geproduceerd worden draait ook niet alleen maar op de wind. Dus daar wordt ook CO2 uitgestoten, en andere schadelijke stoffen.’
Accu’s
En dan is er nog de accu: ‘De productie van het accupakket van een elektrische auto vergt enorm veel energie en CO2-uitstoot.’
Duurzamer of niet?
Voorlopig valt de conclusie van Huyskens niet uit in het voordeel van de elektrische rijder: ‘Voordat een elektrische auto in de showroom staat, en voordat je hem gaat gebruiken, heeft deze al meer energie gekost dan een traditionele brandstofauto op diesel of benzine.’
Toekomst
Maar dat betekent niet dat dit altijd zo hoeft te blijven. ‘Dat komt ook omdat die diesel- en benzineauto’s al jarenlang ontwikkeld zijn en ook de productieprocessen doorontwikkelen en steeds efficiënter worden.’
Wanneer is elektrisch rijden wel duurzamer?
Nu is het de vraag: wanneer is het duurzamer om in een elektrische auto te rijden, ten opzichte van een brandstofauto? Waar ligt het omslagpunt, ook wel het break-even-point genoemd? ‘Dat omslagpunt ligt bij ongeveer 39.000 kilometer, blijkt uit onderzoek van een paar jaar geleden.’ Om dat even in perspectief te stellen: een gemiddeld persoon rijdt ongeveer 10.000 kilometer per jaar. Na vier jaar rijden is het dus de duurzamere keuze.
Ethisch
Dan is er nog het ethische vraagstuk. ‘Voor brandstofauto’s zijn we afhankelijk van olieproducerende landen en gebieden – zoals Rusland en het Midden-Oosten. Die staan er vaak niet al te best op qua mensenrechten.’
Voor elektrische auto’s – en met name de accu’s – zijn ook grondstoffen nodig. ‘Met name kobalt en lithium. Die zijn voornamelijk te vinden in de zuidelijke helft van Afrika – Congo en Zimbabwe bijvoorbeeld. Dat zijn ook geen landen waar mensenrechten hoog op de agenda staan. Daar komt op grote schaal kinderarbeid aan te pas. Het is een heel ondoorzichtig proces waar die grondstoffen vandaan komen.’ Daar proberen producenten van die elektrische auto’s steeds meer grip op te krijgen. Sterker nog: ‘Ze proberen zelfs mijnen in die landen in eigen handen te krijgen, zodat ze daar zelf controle over hebben en niet afhankelijk zijn van andere partijen en al helemaal niet van overheden.’
Maurice Lede ging voor 3 op Reis met de elektrische auto naar Estland en geeft tips.
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!