Drie jaar geleden vertrok Giel Beelen van 3FM naar Radio Veronica. Nu is hij terug bij de NPO, diep in de nacht, op Radio 2. Wat is hier precies gebeurd?
Het avontuur van Giel Beelen bij Veronica begon met Phil Collins en eindigde eigenlijk bij de Britse band Elbow. Dat zit zo: toen Beelen drie jaar geleden stopte bij 3FM, startte hij bij Veronica met een nachtprogramma. Een beetje proefdraaien. ‘In the air tonight’ dus, de classic van Phil Collins. ‘I’ve been waiting for this moment for all my life’ – dat wás zo. Beelen had als jongetje een spreekbeurt gehouden over de zender, en een werkstuk. Hij had nooit gedacht dat hij het woord ‘Veronica’ ooit zou uitspreken bij de radiozender die echt zo heet.
Nieuw format Veronica Beelen wilde Veronica weer cachet geven en kreeg de opdracht het oude 3FM-gevoel (Veronica wás ooit een zender op Hilversum 3) mee te verhuizen naar zijn nieuwe werkgever. Hij had buiten de rest van de organisatie gerekend. En de Veronica-top had dit plan ook verkeerd ingeschat. Een voorbeeld: Toen er een Festival 500 werd georganiseerd – want: lekker oud-3FM-gevoel –, kende de rest van de dj’s de nummers niet die ze aankondigden. ‘Dat is niets naars naar die collega’s, maar ze hadden die platen nog nooit gedraaid,’ zegt Beelen nu. ‘Het sloeg nergens op.’ Acties die voor de ene Talpazender werd georganiseerd (moederbedrijf Talpa heeft naast Radio Veronica ook Radio 538, Radio 10 en Sky Radio), pasten helemaal niet bij het nieuwe idee van Veronica. Dit werkte niet, en dus kwam er een nieuw format voor de zender. Er kwamen brand managers met powerpointpresentaties. Er volgde weer een formatwijziging. En nog een. En nog een. ‘Bij 3FM veranderde nooit iets. Nou, dat heb ik bij Veronica toch niet meegemaakt. En dat was ook wel prettig: het ene werkt niet, dan gaan we iets anders proberen.’ Ondanks de aanpassingen bleven de luistercijfers achter (vooral bij de verwachting van de radio-dj zelf, de Talpa-directie vond het allemaal best). En toen wilde Elbow ook nog op bezoek komen.
Het 3FM-gevoel, dat Beelen aanvankelijk bij Veronica moest creëren, was overboord. Prima, vond Beelen ook zelf. Maar in dat gegeven zat voor Beelen ook iets onverkwikkelijks: hij zou voortaan niet langer meer naar eigen inzicht bandjes uitnodigen voor zijn show. Dat moest voortaan in overleg met de top. ‘Ik dacht: fucking hell gasten, jullie vragen mij toch?! Maar ik wilde er relaxed in staan, dus ik overlegde.’ ‘Er was een geval, dat was echt een breekpunt. Elbow kwam naar Nederland, die band wilde bij mij spelen. Elbow. Ik had al bijna “ja” gezegd, maar voor de vorm checkte ik het. En Elbow werd afgekeurd, omdat de muziek van de band niet meer bij Veronica paste. Ik kon eigenlijk best wel begrip opbrengen voor dat besluit, maar ik dacht toen ook: fuck, dan moet ik hier gewoon niet zitten. Dat was voor mij het breekpunt.’ Beelen wilde stoppen (‘ik heb bijna gesmeekt, toen ik eenmaal het inzicht had’), maar Talpa wilde Beelen niet kwijt.
Hoe nu verder? ‘Dit klinkt heel zweverig, maar spiritueel heeft dit me heel veel gebracht. Ik kwam in de knel, ik was een paar uitzendingen ook wel narrig. Totdat ik me realiseerde dat ik de situatie niet kon veranderen. Dat het is zoals het is. Het gaat nooit anders worden. Vanaf dat moment ben ik fluitend het pand weer ingelopen. Ik wist dat het geen match was, maar ik wilde het vak goed uitoefenen. Radiomaken blijft namelijk gewoon hartstikke leuk.’
Nu komt een beetje een laf stukje in dit verhaal, vindt Beelen zelf. Want het werd april 2020, er kwam ‘een nieuw baasje’ bij Veronica en ineens mocht hij zelf besluiten of hij bleef of vertrok. Hij hoefde het contract dat hij ooit tekende niet meer helemaal uit te zitten. Maar dat viel wel samen met het moment dat corona in Nederland om zich heen begon te grijpen. ‘Ik dacht: wat is er nu voor mij? Ik zou online verder kunnen gaan met mijn podcast Kukuru, maar daarmee zou ik op dat crisismoment mijn huur zéker niet kunnen betalen.’
Salarissen Die huur blijft een ding voor Beelen. Ook na de jaren bij 3FM toen de salarissen zeer riant waren en hij het riantste salaris van allemaal ontving. ‘In de tijd dat ik fucking veel verdiende, nam ik mensen aan of huurde ik een pandje op het Mediapark. Ik gaf dat geld gewoon uit. Je hoeft met mij geen medelijden te hebben, maar het is zeker niet wat mensen zeggen: die zakken zijn gevuld.’ En daarom zei Beelen ‘ietwat lafjes’ tegen Veronica: Ik ga gewoon mijn contract uitzitten. ‘Met liefde trouwens, want ik had die flow gevonden.’
NPO Veronica wilde opnieuw met Beelen verder, maar toen kwam verderop in Hilversum, op het Mediapark, een tijdslot vrij op NPO Radio 2. Tussen vier en zes uur ’s nachts. Bij BNNVARA werd gedacht aan Giel Beelen, want de radiowereld is klein genoeg om te weten dat hij nog steeds wilde stoppen bij Talpa. Maar zou een dj met zo’n statuur op zo’n tijdstip radio willen maken? ‘Het voorstel kwam een beetje voorzichtig, zo voelde ik het. Ik vond dat wel een overschatting van mij, als ik eerlijk ben. Want ik waardeer het tijdstip juist heel erg. De luisteraars heb je juist dán. In de middag heb je hogere aantallen, maar dan is radio toch meer behang. Dit tijdstip vind ik juist top.’ En daar komt nog iets bij: het is fijn om zonder tromgeroffel terug naar de NPO te gaan, terug naar BNNVARA. Want in de luwte van de nacht is er minder druk – althans, zo voelt Beelen het zelf. De nacht is voor nu lekkerder.
Hij wil maar zeggen: je kunt om vier uur in de nacht eens wat uitproberen. Hij hoopt dat hij het durft om zo te werken bij zijn nieuwe show. Om zoveel mogelijk open te houden. De eerste plaat bij de nieuwe show is dan ook nog niet bekend. Beelen denkt er nu al wel over na. Het wordt in elk geval níet ‘In the air tonight’. 'Want ik kan niet opnieuw zeggen: “I’ve been waiting for this moment for all my life.”'