Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Zegt de CBR-directeur nou sorry voor alle chaos?!

14-11-2019
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
700 keer bekeken
  •  
Jan Jurgen Huizing

Tim Hofman en Jan Jurgen Huizing

© BOOS

Eindelijk krijgt Tim Hofman de operationeel directeur van het CBR te spreken over de totale chaos die daar is ontstaan. Horen we daar nou sorry?

Het CBR (van de rijbewijzen en van al het nieuws rond de chaos rond een nieuw ICT-systeem) organiseerde onlangs een avond voor de gedupeerden van alle problemen daar. Vlak voor die bijeenkomst sprak Tim Hofman de operationeel directeur, Jan Jurgen Huizing.

 

Allereerst de administratie. Zegt Huizing sorry voor alle problemen? ‘Ik snap dat heel veel mensen - en ook zeker heel veel jongeren ontzettend - lang op hun rijbewijs moeten wachten en dat vind ik heel erg rot voor ze.’ Is dat een sorry? Nee toch? ‘Ik heb net sorry gezegd.’

 

Hmm. 


Aan het einde van de zomer die inmiddels voorbij is, zouden de problemen zijn opgelost, hoorde Tim eerder (hij volgt de CBR-kwestie al een tijdje). ‘Dat is inderdaad niet gelukt’, zegt Huizing. Hij wijt de vertraging aan een tekort aan artsen. ‘We maken ook extra kosten, maar dat doen we vooral om onze klanten zo goed mogelijk te helpen.’ Volgens Huizing zijn de ICT-problemen opgelost, nu nog de artsen die aanvragen moeten goedkeuren, die de achterstand moeten wegwerken.



Die artsen zijn nodig voor een doktersverklaring; eerder bezocht Tim Hofman daarover al het hoofdkantoor van het CBR. Toen met een groep van 22 jongeren die lijden onder de wachttijden van het CBR. Allemaal om dezelfde reden. Ze hadden nog steeds hun rijbewijs niet, omdat zij eindeloos moesten wachten tot zij een doktersverklaring hebben. Er werd beterschap beloofd. Aan het einde van de zomer zou er een oplossing komen voor de wachttijden, maar er veranderde niets. 
Doktersverklaring
Bij #BOOS meldden zich eerder dit jaar zes jongeren die allemaal te maken hebben met de medische beoordeling van het CBR. Ze hebben ADD of Asperger, een van hen valt weleens flauw. Op zich logisch dat het CBR eerst een doktersverklaring wil (kosten: vaak een paar honderd euro) en die verklaring nakijkt voordat het CBR een aanvraag voor een rijexamen honoreert. Maar het probleem: het dúúrt maar. En het CBR vertelt steeds weer een ander verhaal.
Maar dit bezoek aan het hoofdkantoor levert weinig op voor de jongeren. Ze kregen toen de verantwoordelijke Jan Jurgen Huizing niet te spreken. De woordvoerder kan alleen hopen op een snelle oplossing en ze geeft aan dat alle jongeren in aanmerking komen voor een spoedprocedure. Je kunt ervoor in aanmerking komen wanneer het theorie-examen binnen vier maanden dreigt te verlopen – je moet er wél zelf over bellen. En dan nog. 'Het is mij toegezegd, maar het is nooit wat geworden.'
‘Ik ben al bijna een jaar bezig met mijn eigen verklaring’, zei een van hen in #BOOS . ‘Ik word steeds doorgestuurd, van hier naar daar. En aan de telefoon wordt valse informatie gegeven. Ze zeggen dat ik naar de huisarts kan, en later zeggen ze dat ik naar de psychiater moet. Ik wacht nu op groen licht van het CBR, totdat ik af mag rijden. Ik maak nu al bijna duizend euro aan extra kosten.’ De vijf anderen maakten ook voor honderden euro’s kosten en wachten weken, maanden. En tussentijds moeten ze nieuwe rijlessen nemen, om de vaardigheden op orde te houden en de tijd naar het examen te overbruggen.
'Erg druk'
‘Het is heel erg druk bij het CBR. We zijn bezig met een nieuw systeem, om dat te vernieuwen om klanten sneller te kunnen helpen’, zei een woordvoerder. Enfin, het verhaal over het computersysteem dat we al een tijdje van het CBR aanhoren. Eerder bezocht #BOOS al de organisatie omdat een meisje met Gilles de la Tourette en ADHD eindeloos vaak verklaringen moest inleveren – ook toen kreeg het systeem de schuld.
Er is ook een probleem met de artsen die de doktersverklaring moeten bekijken. ‘We hebben artsen in huis die jullie gezondheidsverklaringen beoordelen, maar daar hebben we op dit moment ook een tekort aan’, geeft de woordvoerder toe.
En de wachttijd is niet het enige. Er wordt ook nog eens niet zorgvuldig met deze dossiers omgegaan. Eind augustus bleek dat medische dossiers per ongeluk  op de verkeerde plek zijn terechtgekomen . Het AD meldt dat in zeker 71 gevallen niet alleen adresgegevens en burgerservicenummers, maar ook patiëntinformatie van huisartsen en specialisten in dossiers van anderen is terechtgekomen.
Het verhaal gaat door en door en treft niet alleen jongeren. Eerder bezocht de Belbus van Kassa mevrouw Van Heyster; zij leverde vrijwillig haar rijbewijs in, maar tot haar grote schrik ontving ze in februari bericht van het CBR: er is een rijvaardigheidsonderzoek gestart waarvoor ze 400 euro moet betalen.
Ja, dat ICT-systeem. Het ICT-project ‘Rijgeschiktheid aan het stuur’ was ooit beraamd op 7 miljoen euro; inmiddels zijn de kostenramingen opgelopen tot ruim 34 miljoen euro en is het nog altijd niet klaar, zo liet Zembla onlangs zien in de reportage ‘Chaos bij het CBR’. ‘Het project behoort inmiddels tot de drie duurste ICT-projecten die onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat worden uitgevoerd’, aldus de makers. ‘Achterstanden bij het computerproject zijn de belangrijkste oorzaak voor de problemen bij het CBR, waardoor duizenden mensen zonder rijbewijs kwamen te zitten. Een voormalige ICT-manager van het CBR vertelt in Zembla dat het computersysteem dat het CBR aanschafte te groot en te complex is, en dat er nauwelijks programmeurs te vinden zijn die ermee kunnen werken.’
Terug naar de recente #BOOS-aflevering. Neemt nog iemand zijn verantwoordelijkheid? ‘Tim, je kunt me die vraag honderd keer stellen, maar wat ik belangrijk vind, is dat we onze klanten beter gaan helpen.’ Welja.

Meer over:

zembla, boos, kassa, cbr
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor