Online shoppen
© Pexels
Bij Zalando gaat de helft van de bestelde kleding retour. Wat gebeurt daarmee?
In Nederland worden ieder jaar 21,5 miljoen kledingstukken niet verkocht. Jaarlijks worden 1,23 miljoen stukken vernietigd en verwerkt tot vulling voor bijvoorbeeld autostoelen, of verbrand.
Dit zijn cijfers van een paar jaar geleden, maar er is niemand die precies weet hoe het zit. Marieke Eyskoot, expert op het gebied van duurzame lifestyle en kleding, in De Nieuws BV: ‘We weten ongelofelijk weinig, het zit allemaal achter een rookgordijn. En dat is niet per ongeluk: alles is erop gericht ervoor te zorgen dat we er zo weinig mogelijk van af weten. Het hele maakproces, de katoenplantages, wat er in de fabrieken gebeurt, de kosten, wie welk bedrag krijgt. En dus ook wat er gebeurt als je het terugstuurt.'
In principe komt het product weer terug bij de verkoper. Dus bestel je iets bij H&M dan komt het daar weer terecht, bestel je iets bij Bol.com dan ontvangen zij jouw retour.
Optie 1: Vaak wordt het product dan gecheckt. Dat wordt gewoon door mensen gedaan. Zij kijken of het product gebruikt of beschadigd is.
Optie 2: In andere gevallen wordt het product niet eens gecontroleerd en gelijk doorverkocht aan een opkoper die goedkope kleding opkoopt om het weer door te verkopen.
Optie 3: Een derde optie is: gelijk vernietigen. Sommige bedrijven kiezen ervoor geretourneerde producten gelijk te vernietigen omdat ze andere opties te duur vinden. Voor het controleren van de producten moeten zij mensen in dienst nemen en dat kost natuurlijk geld. Daarom kiezen sommige bedrijven ervoor om alles wat terug wordt gestuurd gelijk te vernietigen.
Wehkamp vraagt klanten die kleding terugsturen inmiddels om €0,50 te betalen - om mensen bewuster te maken van de kosten van retoursturen. Een goed idee, volgens retaildeskundige Fred Rutgers. Maar of het genoeg is? Bij lange na niet. 'Sterker nog: ik denk zelfs dat €5 de kosten nog niet dekt. Want het is niet alleen de koerier die het pakketje weer op moet komen halen, het zijn ook de extra verpakkingskosten, extra etiketten.' En dan zijn er nog de producten die überhaupt niet opnieuw worden verkocht, maar in plaats daarvan worden vernietigd.
Lang kon dit helemaal niet; kosten vragen voor de retour. 'Thuiswinkelwaarborg heeft in het verleden geeist dat bedrijven artikelen gratis terug moesten nemen. Maar geleidelijker aan begint het milieu steeds vaker een rol te spelen en is het best de moeite waard je af te vragen of je dat jurkje echt in zes maten moet bestellen, of dat het ook met twee kan. De kostenaspecten zijn groot, maar met name de milieuaspecten zijn gigantisch.'
‘We zijn ook verantwoordelijk voor ons eigen gedrag’, vindt Eyskoot. ‘Als wij iets kopen, zeggen we eigenlijk tegen het merk of de winkel: “Ik vind het geweldig hoe je zaken doet, hier is mijn geld om ermee door te gaan.” Dus steun duurzame merken en onafhankelijke winkels die open zijn over hetgeen ze doen. En koop niet klakkeloos te veel omdat je het toch wel terug kan sturen, of omdat je het lekker makkelijk wil hebben. Dat iets goedkoop is, betekent niet dat het weinig kost. Het betekent dat iemand anders de prijs betaalt.’
Nederland móet eerlijker en gelijkwaardiger. Help je mee? Steun BNNVARA en doneer.
Thema's:
Meer over:
kledingMeld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!