© BOOS
Ondernemer Gijs en honderden andere kleine ondernemers worden met slechts één telefoontje mogelijk misleid door de Groningse Mike Ufkes. In de nieuwe aflevering van BOOS onderzoekt Tim Hofman hoeveel bedrijven mogelijk opgelicht werden door het bedrijf van Ufkes.
Deze honderden ondernemers ontvangen vaak telefoontjes over de ‘verlenging’ van een advertentie in een stadsgids of bedrijvengids die zogenaamd al bestaat. Hoewel dit niet duidelijk wordt gemaakt tijdens het telefoongesprek, worden de advertenties uiteindelijk geplaatst op onbruikbare websites. Om meer inzicht te krijgen in de omvang van het probleem, voerden we een enquête uit onder bedrijven die vermeld staan op één van de websites van Ufkes. De resultaten laten zien dat 280 ondernemers zijn benaderd met de mededeling dat hun advertentie verlengd moest worden, waarbij de indruk werd gewekt dat het om een ‘verlenging van een bestaande overeenkomst’ ging. Deze ondernemers geven echter aan nooit een dergelijke overeenkomst te hebben afgesloten.
De telefoongesprekken van de callcenters Dichtbij Baantje en Belsnel verlopen vaak snel en abrupt, waardoor sommige ondernemers zonder veel nadenken akkoord gaan. Andere ondernemers weigeren echter expliciet en geven aan niets te weten van de advertentie. Desondanks blijkt uit ons onderzoek dat 218 ondernemers alsnog facturen en aanmaningen ontvangen.
Alle gesprekken worden opgenomen en later gebruikt als 'bewijs' tegen de ondernemers wanneer zij weigeren de facturen te betalen. Zelfs als ondernemers het gesprek zonder akkoord beëindigen, ontvangen zij alsnog facturen, aanmaningen en soms zelfs telefoontjes van deurwaarders.
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!