* BNNVARA - Suitsupply heeft het marketing-spel he-le-maal uitgespeeld
Word lid

Suitsupply heeft het marketing-spel he-le-maal uitgespeeld

leestijd 3 minuten
Suitsupply heeft het marketing-spel he-le-maal uitgespeeld

Wat moeten we met de volgende campagne doen? Lijkt me niet slim als we weer hetzelfde trucje uitmelken, toch?”, zegt marketingpersoon 1 tegen marketingpersoon 2.

Nee, het ultra Italiaanse alfamannetje gaat ons verder geen nieuwe publiciteit opleveren. Misschien moeten we het nog extremer maken.

Hoe zouden we het nog extremer kunnen maken?

Ja, dan moeten we écht shockeren. Maar zonder dat het overkomt dat we daadwerkelijk proberen te shockeren."

Wat nou als we gewoon twee homo’s in onze pakken hijsen en ze dan een beetje met elkaar laten vozen voor onze nieuwe campagne? Sowieso wordt dan het hele land debiel.

En dat gebeurde. Al een hele week is iedereen aan het schreeuwen over de campagne van Suitsupply. Eigenlijk schreeuwt iedereen over homo-acceptatie, maar Suitsupply houdt die discussie heel vakkundig en sympathiek gegijzeld. En iedereen doet er blij aan mee. Zelfs ik, nu ik dit stuk erover schrijf.

Wat was er gebeurd dan?

Nou, in het kort heeft Suitsupply modellen in hun pakken gehesen, een beetje laten tongen en het eindresultaat door het hele land gehangen. Met als gevolg dat er ook door het hele land abri’s ingegooid werden, afgeplakt werden en zelfs beklad werden met een hakenkruis (wat? waarom?). Dat nieuws begon uit te lekken en iedereen schreeuwde moord en brand, want het is immers 2018 en iedereen mag tongen wie ie wil tongen.

Wel een beetje gênant dat we een voorbeeld zouden kunnen én moeten zijn qua homo-emancipatie, maar dat een deel van Nederland blijkbaar nog steeds in zo’n simpele mentale staat verkeerd dat ze kortsluiting krijgen als anderen niet precies zijn zoals zijzelf. Maar hé, het is ook ronduit angstaanjagend als je iets doet waar je absoluut geen last van hebt, behalve dat het je eigen onzekerheden benadrukt. Dus dan ga je automatisch schreeuwen en vechten en dingen kapotmaken en afplakken en hakenkruizen tekenen en roze v-halzen met tribalprints dragen.

Petje af?

Even terug naar Suitsupply. want strategisch mag het petje af voor deze move. Ze hebben een maatschappelijke discussie op gang gebracht die nodig was, en zorgen ondertussen dat je Facebook, Twitter en Instagram-tijdlijn verdrinkt in hun campagnefoto’s. Daarnaast kunnen ze na een week hun marketingbudget op pauze zetten, want nagenoeg ieder politicus of publiek persoon die een wit voetje bij z’n achterban wil halen maakt - zonder er ook maar één seconde bij stil te staan - reclame voor Suitsupply.

Net als ik overigens. Want nu krijg je weer die campagne en bedrijfsnaam in je gezicht gesmeerd. Want iedereen wil er ook wat van vinden, omdat het een onderwerp betreft wat nu gewoon heel relevant is. Maar laten we niet doen alsof dit meer was dan een marketingstrategie. Ook was het echt een heel goede.