Mike Mago: “Mensen volgen mij niet om wat voor beleg ik op mijn brood smeer”.

leestijd 8 minuten
Mike Mago: “Mensen volgen mij niet om wat voor beleg ik op mijn brood smeer”.

Michiel Thomassen, of zoals de meeste hem kennen Mike Mago werd bekend van zijn wereldhit ‘Outlines met Dragonette die volledig ontplofte. Sindsdien staat Mike Mago aan de top en stort hij zich samen met Rogerseventytwo (Roger Van Der Zwan), op een nieuw project genaamd Mike Rogers. Individueel scoorden ze meerdere international hits. Samen gooien ze het over een totaal andere boeg en lanceren ze de nu al succesvolle nieuwe track ‘What Should I Do’. Deze verandering weerhield ons er niet van om met Mike Mago te daten voor een nieuwe First FaceTime-date.

Op dit moment staat je nieuwe track op één in de Nederlandse viral charts. Wel een lekkere binnenkomer. Maar je hebt al meerdere hits gehaald en de track ‘REMEDY’ heeft ook al over de 12 miljoen plays. Hoezo heb je er dan toch voor gekozen om met je nieuwe EP een andere weg in te slaan door elektronische R&B Sounds & pop te combineren?                                              

“Het hele Mike Rogers-verhaal is dat we elkaar al een tijd kennen en we elkaar ook goed vinden in wat we doen. Dus toen we met elkaar in contact kwamen wilden we ook iets doen wat voor ons samen een nieuwe weg zou ingaan en daaruit is die nieuwe single gekomen. De volgende tracks die uitkomen om gereleased te worden zitten ook in de elektronische R&B & pop hoek. We hebben best wel veel nieuwe muziek al klaarliggen wat we frequent maandelijks willen gaan uitbrengen.

Maar jullie hebben al wat tracks klaarliggen? Waarom lanceren jullie niet een eigen album?                                                                                                                                 

Dat is zeker een mogelijkheid en iets waar we naartoe willen werken. Maar we willen eerst nog ontdekken en uitvogelen wie we zijn en dan langzaam naar een album toe werken.

Begrijpelijk. Maar hoe is dit zo tot stand gekomen? Want het heeft één jaar geduurd voordat je bekend bent geworden als Mike Mago. Kan je ons meenemen naar de eerste keer dat je dacht: “en nu gaat het écht vlammen”?  

“Nou, ik denk dat je als artiest wel meerdere fases hebt. Voor mij in ieder geval wel. Voor mij was de eerste fase: ik ga muziek maken. Ik wil doen wat me leuk lijkt en daarna zie ik wel wat het pad me brengt. De tweede fase is: ik heb bestaansrecht en ik krijg waardering voor wat ik doe. En nu voelt het voor mij als een derde fase met Mike Rogers. Ik heb bestaansrecht. Ik kan nu risico’s nemen en naar iets nieuws toe gaan werken. Die passie volgen om jezelf te ontwikkelen en voor anderen muziek te kiezen is voor mij een nieuwe uitdaging. Maar wanneer ik voor mijn gevoel ben gaan vlammen was toen de track ‘Outlines’ een 538 mega-hit scoorde. Er is natuurlijk nooit een moment geweest van ‘nu heb ik erkenning’ of ‘nu heb ik bestaansrecht.’ Het is gewoon een molen waar je ingaat waarvan jezelf eigenlijk ook nog geen idee hebt gaat gebeuren.

Ik snap dat je soms toe bent aan iets nieuws, maar je was wel succesvol in de dance scene. Wat is de reden dat je voor een nieuw geluid hebt gekozen? Denk je dat jullie met deze sound een groter publiek kunnen aanspreken?

“Nou, ik denk dat de grootste reden is dat ik nooit langere tijd met een andere artiest hebt samen gewerkt, omdat ik dacht, dat werkt niet. En met Roger heb ik echt het idee dat we elkaar tot in extreme aanvullen. We zien in elkaar dezelfde passie en we versterken elkaar. Ik denk juist dat het is dat we dichtbij onszelf willen blijven en vooral willen maken wat we tof vinden. En niet zozeer of dit een sound is die het goed zal doen in de markt. 

We kennen je natuurlijk van ‘Outlines’ die je in 2014 hebt uitgebracht op Spinnin’ Records. Hoe moeilijk is het om na zo’n wereldhit nog indruk achter te laten?

"Ik krijg wel vaak te horen “wat een goede hit, maar het was niet zo’n goede hit als ‘Outlines’.” Maar dat is voor mij alleen maar meer uitdaging. Het voelt natuurlijk wel fijn met zo’n nieuw project, omdat dat veel meer een blanco blad is en mensen nog geen verwachtingen hebben. Ik weet eigenlijk niet of dat juist bevrijdend werkt of niet omdat wanneer mensen verwachtingen hebben je ook meer een standaard hebt waar je aan wilt voldoen.

Laten wij je die standaard dan vooral niet opleggen en het over al je remixes voor: Avicii, Clean Bandit, Years & Years hebben.. We kunnen dan nog wel even doorgaan, want het zijn er nogal wat. Wat is je favoriet? En weet je nog hoe je op je allereerste remix kwam?

"Mijn favoriete remix van mezelf als Mike Mago is van ‘Ellie Goulding – Army’. Maar met Mike Rogers hebben we anderhalf jaar geleden samen een track uitgebracht. ‘Meant to be’ was de eerste keer dat we samenwerkten. Het was heel erg vanuit ons beiden gecombineerd. We hebben heel lang naar elkaar opzetjes gestuurd en zijn het eigenlijk gewoon gaan maken en steeds weer aanscherpen waar deze richting uiteindelijk uit is ontstaan. 

Maar naast dat je dj bent, heb je ook nog een eigen label en produceer je ook nog. Ben je dit mede door je succes erbij gaan doen?                                                                                                        

"Het label ben ik opgestart voordat ik überhaupt muziek maakte. Ik ben ooit begonnen bij het dj-collectief BoemKlatch. Vanuit die positie organiseerden wij feesten en nodigden wij artiesten uit om zich bij ons te labelen. En toen BoemKlatch succesvol begon te worden dacht ik, ik wil dit wel blijven runnen. Dus het label is ook niet begonnen als Spin-off Mike Mago. Maar ik wil mij de komende tijd wel alleen nog op Mike Rogers, en mijn label Mike Mago richten, omdat hier denk wel mijn handen vol aan heb.

Met als doel? Want je hebt al in de grootste clubs in Ibiza, Engeland, Amerika en op het walhalla van alle festivals ‘Tomorrowland’ gestaan. Wat is in deze derde levensfase dan nog een must?

"Het verschil is dat dit een live-optreden gaat worden. Voor ons is dat echt een toffe uitdaging. Wat we nog niet eerder hebben gedaan. We zijn nu vooral gefocust op het voor elkaar krijgen om écht een hele toffe show te gaan neerzetten. Het is een show waarbij we beide Elektronische instrumenten bespelen. Daar hebben we al een beeld bij. Waarmee we met toffe visuals het optreden willen bekleden. Dus ons doel is denk dat alles wat we in ons hoofd hebben ook tot z’n recht gaat komen en we iets neerkunnen zetten waar we beide helemaal tevreden over zijn. We hopen ook graag op anderen festivals te staan met deze sounds. Het is juist de verbreding om wat anders te kunnen in plaats van de dance scene. Een Lowlands een Best Kept Secret, of een Eurosonic zijn wel festivals waar we hopen te kunnen spelen.

We hopen jullie daar ook een keertje mee te pakken. Maar even iets anders, tegenwoordig kiest bijna iedereen er bewust voor om zich op social media te exposen. Helemaal artiesten die zichzelf online naast het artiest zijn profileren. Maar waarom plaats jij eigenlijk nauwelijks iets over je privéleven of jezelf?

"Ik moet zeggen dat ik niet heel erg fan ben van mensen die meer laten zien dan de muziek die ze maken. Ik heb zoiets van, als mensen mij volgen, volgen ze mij om mijn muziek en niet om wat voor beleg ik op mijn brood smeer. Tachtig procent van mijn dagelijkse activiteiten bestaat uit muziek. Misschien zouden mensen er wel nieuwsgierig naar kunnen zijn. Maar dan zijn ze dat maar. Ik wil ze nieuwsgierig maken met mijn muziek.

 Ah, hoe maak je ze dan nieuwsgierig met muziek? Hoe ziet bijvoorbeeld je allereerste facebook-post eruit?

"Haha, mijn allereerste post weet ik écht niet. Maar ik kreeg toevallig vandaag een Facebook-herinnering over Laidback Luke en Steve Angello. Er ging toen een filmpje van ze viral dat ze achter de draaitafel stonden. Maar daar alleen een beetje aan wat knopjes stonden te draaien. Veel mensen reageerden daarop dat ze niks stonden te doen. Ik had daar toen ook iets over gepost. Volgens mij was het: als je mij 1,5 uur zou filmen zou ik ook 1,5 minuut bezig zijn met de ijsblokjes uit mijn cola zien te krijgen. Zoiets was het geloof ik?