Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

JOOP | Veel Hollandser dan de HEMA wordt het niet

28-09-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
WhatsApp Image 2017-08-23 at 23.25.53

Boordevol nieuws, bijdragen van opiniemakers en debatten tussen bezoekers is Joop.nl dé online opiniepagina van BNNVARA. Wekelijks lichten wij een column voor je uit. Deze week: Veel Hollandser dan de HEMA wordt het niet.

Veel Hollandser dan de HEMA wordt het niet

In de provincie begrijpt men dat misschien nog niet helemaal, maar in Holland weten we wel beter.
De HEMA is volgens het AD steeds minder Hollands. De schuldigen? Dat zijn Zwarte Piet en moslims. Want vroeger – toen alles nog heel Hollands was – verkocht de HEMA rond Sinterklaas gewoon nog producten waar Zwarte Piet op stond afgebeeld. Nu heeft Zwarte Piet, onder druk van antiracisten, plaats moeten maken voor roetveeg Piet.
Vroeger – toen alles nog heel Hollands was – stond er op de voorjaarsfolder gewoon met koeienletters ‘Pasen’. Nu is dat woord van de voorpagina verdwenen. Weliswaar omdat de folder langer mee moet, maar de HEMA viert wél Suikerfeest en dat is toch de omgekeerde wereld.
Vroeger – toen alles nog heel Hollands was – verkocht de HEMA gewoon blauwe jongenskleding en roze meisjeskleding, waar voor de zekerheid ook nog in koeienletters de woorden ‘boy’ en ‘girl’ op stonden geschreven. Gewoon, om er zeker van te zijn dat je het in een roze ballerinajurk gehulde meisje niet alsnog voor jongetje aanziet. Nu heeft de HEMA een genderneutrale kids-afdeling. Zo wordt het voor meisjes wel heel lastig om te beseffen dat ze meisjes zijn en wordt het voor jou extra moeilijk om jouw jongen genoeg jongen te laten zijn.
De HEMA was onze nationale ‘troetelwinkelketen’. Toonbeeld van alles wat Nederlands is en alles wat Nederlands zou moeten zijn. Van de rookworst tot aan de Jip en Janneke merchandise. Maar met de huidige progressieve standpunten maakt de HEMA nu die zogenaamd typisch Hollandse bekrompenheid helemaal kapot. Racisme, seksisme, een exclusieve samenleving: hoe durft de HEMA daar niet aan mee te willen werken.
Topman Tjeerd Jegen, die 2,5 jaar geleden door HEMA-eigenaar Lion Capital werd aangetrokken om het bedrijf uit de rode cijfers te krijgen en te verkopen, heeft de winkelketen ‘internationale allure’ weten te geven. Dat deed hij onder meer door niet meer mee te doen aan de volgens het AD zo typisch Hollandse bekrompenheid. Dat ging niet zonder slag of stoot: de progressieve standpunten schoten bij veel Nederlanders in het verkeerde keelgat, aldus het AD. De Nederlander mocht al helemaal niks en nu wordt hem ook de HEMA nog eens afgepakt.
Het frappante is dat Nederland zich juist jarenlang op de borst heeft geklopt omdat we altijd zo’n progressief land waren. Denk bijvoorbeeld aan de legalisering van het huwelijk voor mensen van gelijke sekse. Of aan de seksuele voorlichting in ons land: van soa-preventie tot anticonceptie en abortus, het is moeilijk een 18-jarige te vinden die er niet het fijne van afweet. Maar ook wat betreft ons zorgstelsel is Nederland nog altijd een progressief land. Er is de afgelopen jaren een hoop kapot gemaakt en je kunt heus veel kritiek hebben op het zorgstelsel, maar uiteindelijk is de toegankelijkheid en de kwaliteit van de zorg vrijwel nergens beter dan in Nederland.
Zo bekeken trekt het AD met de kop ‘HEMA is steeds minder Hollands’ een verkeerde conclusie. De HEMA is met zijn progressieve standpunten juist oer-Hollands. Het is een winkelketen die niet bang is om controversieel te zijn, zolang het maar volledig achter de eigen standpunten staat. Het is een winkelketen die niet alleen de witte, christelijke, Nederlander wil bedienen, maar álle Nederlanders. In de provincie begrijpt men dat misschien nog niet helemaal, maar in Holland weten we wel beter.
Door: Hasna El Maroudi
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!