* BNNVARA - In een hokje met | Darleen Lopes
Word lid

In een hokje met | Darleen Lopes

leestijd 4 minuten
In een hokje met | Darleen Lopes

In hokjes denken. We doen het allemaal, ja ook jij! Velen zijn zich er niet bewust van, maar zo werkt ons brein nu eenmaal. Want ja, categoriseren helpt je lekker in je dagelijkse leven. Nu hoeft dit niet per se fout te zijn, maar als je serieus denkt dat blondines dommer zijn dan brunettes heb je het toch écht goed mis. Wij laten jou iedere week meekijken in een hokje.

Deze week duiken we in de wereld van Darleen Lopes. Professioneel danseres op hoog niveau, momenteel assistent van Timor Steffens en lerares op dansacademies. Darleen heeft onder andere gedanst in het televisieprogramma Dance Dance Dance, Ladies of Soul, Let's Dance en werkt nauw samen met artiest Nelson Freitas. Maar wat vindt ze eigenlijk van alle stereotypes en vooroordelen binnen deze wereld?

Is dansen je hobby of zie je het echt als je werk?

"Het is vooral mijn passie, maar in the end of the day moet ik er wel van kunnen leven. En ik ga niet iets anders doen om alleen maar geld te verdienen. Het komt dus wel vanuit een hele grote hobby die mijn passie is, want anders kan ik die drive niet vasthouden om altijd maar iets nieuws te vinden en denk ik dat ik het niet vol zou kunnen houden. Al die lange uren, weinig slaap, kwaaltjes en pijn in mijn knieën en ga zo maar door, maar ik ga altijd door. Ik moet natuurlijk wel betaald krijgen."

Hoe komt het dat danseressen in videoclips altijd bloedmooi zijn?

"Het gaat altijd om beeld, dus de mensen moeten er op beeld uitspatten en moeten ook zelfvertrouwen hebben. In mijn hoofd hoeven het niet altijd die typische sexy meiden te zijn, want het gaat niet alleen om het mooi of sexy zijn, vind ik. Dat is wel wat in Nederland nu de standaard is geworden voor videoclips, maar als je naar de grote videoclips kijkt in Amerika kunnen het ook characters zijn. Chicks met veel piercings of tatoeages bijvoorbeeld. Helaas doen ze dat in Nederland nog niet zo heel veel en als ik danste in videoclips voelde ik me inderdaad in een hokje geplaatst. Ik ben daar dan ook mee gestopt, want dat vond ik niet meer interessant. Ik vond op een gegeven moment dat ik wel meer kon dan alleen 'mooi' zijn."

Dus dansen is belangrijker dan uiterlijk?

"Nou, je moet gewoon een character zijn. Je bent en blijft natuurlijk een entertainer, of dat nou op het podium is of in een videoclip, dus je moet wel iets uit kunnen stralen. Maar ik vind absoluut niet dat je per se het stereotype moet zijn van wat vandaag de dag schoonheid is als je een goede danser wilt zijn. Dat stereotype is volgens Instagram namelijk allemaal gevormde borsten en billen, zo niet neppe borsten en billen, gevulde lippen, mooi lang haar, make-up a la Kim Kardashian. Als jij uiterlijk belangrijker vindt dan kwaliteit en daardoor het niveau omlaag trekt, ja dan ben ik wel iemand die liever niet met je samenwerkt. Kwaliteit staat bij mij wel echt bovenaan."

Voel je je daardoor weleens beperkt?

"Ik kan me er wel aan storen, maar dan ga ik dingen doen waar ik zelf wel achter sta. Ik neem bijvoorbeeld geen videoclips meer aan en gogo-boekingen doe ik ook niet meer, tenzij het hele toffe festivals zijn van mensen waarvan ik weet dat ze echt een dans-act neer willen zetten in plaats van meiden in bikini’s. Ja, dan doe ik het wel."

Wat vind jij van de meisjes die wél nog blok- en gogo-dansen?

"Ik vind dat iedereen vooral moet doen waar ze zichzelf fijn bij voelen. Persoonlijk doe ik het niet meer, omdat ik vind dat het bijna niet meer om het dansen draait, maar meer om uiterlijk. En vaak genoeg zijn het niet eens danseressen. Voor mij betekent dans gewoon veel meer, het is veel groter voor mij, dus dan ga ik liever andere dingen doen. Maar al met al is het wel lekker verdienen. Voor drie keer een kwartier verdien je zo tussen de 100 a 200 euro. Als je dat een paar keer in de maand doet, heb je toch een aardig zakcentje binnen."

Wat is dan jouw motivatie om dit werk nog te blijven doen met al die oneerlijke concurrentie?

"Dat is echt puur mijn passie voor dans. Ik hou het vol omdat ik het écht heel leuk vind om te doen. En ik denk dat als ik dezelfde uren zou dragen, met dezelfde kwaaltjes en achter een computer zou zitten, dat ik dan al lang een burn-out gehad zou hebben. Ik kan het bijna niet uitleggen. Het is mijn passie en als ik daar dan mijn werk van kan maken en mijn visies kan realiseren on stage of het zelf kan dansen, dan is dat gewoon bevredigend. Ik moet er ook heel veel voor over hebben, want het is niet altijd alleen maar leuk. Ik moet er ook echt hard voor strijden en ik heb sommige mensen op zien geven, omdat het niet wilt werken. Maar het proces is een bikkel weg, een mooie weg wel. En dat is het allemaal waard."