* BNNVARA - De tijdlijn van Lieve | Het InstaMuseum
Word lid

De tijdlijn van Lieve | Het InstaMuseum

leestijd 16 minuten
De tijdlijn van Lieve | Het InstaMuseum

In het InstaMuseum spreken we kunstenaars met een museumwaardige tijdlijn. Hoe weten deze creatieven zich te onderscheiden van de rest en wat inspireert ze? In het InstaMuseum kom je erachter. 

Deze week in het InstaMuseum: eclectisch illustrator Lieve Otten (18).  

Niet veel jongeren in Kerkrade zijn bezig met kunst zoals in de randstad

"Mijn oma en opa waren vroeger altijd bezig met schilderen. Ik denk dat ik mijn creativiteit van ze geërfd heb. Het tekenen begon bij mij met een beetje knutselen. Maar vanaf mijn negende levensjaar ging ik doelen bereiken, bijvoorbeeld zo realistisch mogelijke gezichten tekenen. Na een kunstles op de middelbare school kwam ik er wel achter dat kunst niet altijd realistisch hoeft te zijn. Ik besef mij nu ook dat realisme mij niet ligt. Esthetiek hoeft van mij alleemaal niet te kloppen. Daarom ben ik mijn eigen eclectische stijl gaan ontwikkelen door de jaren heen: ik kijk heel erg naar andere stijlen en culturen en integreer deze in mijn werk. Dat maakt het eclectisch."

"Met name stijlen uit het Midden-Oosten en Japan vind ik heel erg interessant. Op het eerste gezicht lijkt het druk en chaotisch, maar alle elementen in mijn tekeningen versterken elkaar. Dit zie je ook terug in mijn atelier. Het is chaotisch, druk, maar wel gestructureerd. Vandaar ook mijn naam NoisyVelvetness."

 

"Ik haal ook mijn inspiratie uit muziek. Ik heb een voorkeur voor hiphop- en indiemuziek. De dj Kaytranada is hier een goed voorbeeld van. Hij experimenteert ook met allerlei muziekstijlen en kleuren in zijn clips. Mijn mooiste kunstwerk is hier een goed voorbeeld van. Het heet ‘Barmecide’. De tekenstijl komt erg overeen met sommige albumcovers van Kaytranada."

 

Ik ben op dit moment de enige in mijn leeftijdsgroep die echt kunst maakt en verkoopt hier in Kerkrade

"Niet veel jongeren in Kerkrade zijn bezig met kunst zoals in de randstad. Sterker nog – vrijwel alle kunstenaars in Kerkrade zijn boven de vijftig. Je hebt hier in het zuiden geen jonge kunstscene zoals boven de rivieren. Dit omdat de ouderen sinds jaar en dag de boventoon voeren in de lokale kunstscene, waardoor jongeren indirect buitenspel worden gezet. Ik wil graag de jongeren in Kerkrade laten zien dat zij ook net zulke goede kunstwerken kunnen maken als de vijftigers. Ik ben op dit moment de enige in mijn leeftijdsgroep die echt kunst maakt en verkoopt hier in Kerkrade. Naast mijn werk als illustrator maak ik ook handgeschilderde en gerecyclede sieraden. Ik probeer elk van mijn sierraden uniek te maken. Ik wil deze ook zoveel mogelijk aan de man brengen. Instagram speelt een belangrijke rol daarin: ik kan veel makkelijker met kunstenaars zoals ik in contact komen om inspiratie bij ze op te doen en om mijn werk aan te prijzen, natuurlijk. En er is genoeg interesse in mijn werk. Daar ben ik heel erg blij mee. Maar het is wel ontzettend hard werken. Mijn leven is tot nu toe ook nog niet echt een rock & roll-bestaan. Ik sta rond half negen in de ochtend op om stukken te maken en ik ga dan tot een uur of acht of negen door. Daarnaast studeer ik nog aan de Kunstacademie in Maastricht, dus het valt beslist niet mee."

 Ik heb veel te danken aan de continue steun van mijn vader en de werkethiek van mijn moeder

"Mijn atelier zit in een oud klooster in Kerkrade. Er zit ook een verzorgingstehuis in dit klooster. Dus er zijn heel veel ouderen aanwezig. Maar het klooster is ook bezig om de kloof tussen oud en jong te dichten door er steeds ruimtes vrij te maken voor kunstenaars zoals ik. Dus er is wel degelijk de ambitie in Kerkrade om jong en oud samen te brengen."  

"Je vraagt je misschien af hoe ik als achttienjarige kunstenaar nu al een atelier heb en dat ik nog sierraden daarnaast kan maken. Ik heb dit alles te danken aan mijn ouders. Zij hebben mij altijd gesteund in het maken van mijn kunst. Zonder hun steun was ik niet zo ver gekomen als nu."

"Mijn vader is arbeidsongeschikt en let op het huis. Mijn moeder zorgt voor de kost. Dit komt niet vaak voor in gezinnen. Maar voor mij is dit ideaal. De continue steun van mijn vader en de werkethiek van mijn moeder hebben mij de drive gegeven om op jonge leeftijd succesvol te worden."

 Hopelijk gaat de kunstscene in Kerkrade binnenkort verjongen

"Ik wil dolgraag jongeren in Kerkrade te laten zien dat zij ook kunst kunnen maken - op wat voor manier ook. Zoals ik zei, jongeren worden indirect door de oude garde buitenspel gezet. En ik ben vooralsnog de enige van de jongeren in Kerkrade die zich hiervoor inzet. Maar dat gaat veranderen Het klooster waar ik in werk is bezig met een groot project voor jongeren waar ik een rol in wil spelen. Ik kan alleen nog niet verklappen wat voor project dit is. Maar het wordt mooi. Hopelijk gaat de kunstscene in Kerkrade binnenkort verjongen."

Hier heb ik alle ruimte en vrijheid om in te werken

"Soms denk ik dat het toch makkelijker is om in de randstad aan de bak te komen als kunstenaar. Maar dan denk ik aan de heftige concurrentie die daar heerst. En heb ik daar minder trek in – maar misschien dat ik later van gedachte verander. Hier heb ik momenteel alle ruimte en vrijheid om in te werken door het gebrek aan concurrentie. Maar ik besef me heel goed dat als de kunstscene in Kerkrade (hopelijk) gaat verjongen later, dat er dan meer jonge kunstenaars hier hun intrede zullen maken. Maar ik ben daar niet bang voor: ik zie ze niet als concurrenten. Ik zie het alleen maar als een mogelijkheid om nieuwe dingen van nieuwe mensen te leren." 

"Ik weet en besef me ook dat ik er nog lang niet ben. Maar een leven zonder kunst kan ik mij op dit moment niet voorstellen."