Dit is een archiefsite. Ga voor actuele content naar www.3opreis.nl
Wordt dit de reistrend van 2019?
31-12-2018
•
leestijd 3 minuten
•
56 keer bekeken
•
Over de Grand Canyon uitkijken terwijl je op de bank hangt. Langs een Filipijns bountystrand wandelen terwijl je de bus neemt. En terug in de tijd belanden door middel van je camera app. Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) technologieën zijn een alsmaar groeiende trend binnen de reisindustrie. 2019, maak je borst maar nat.
VR versus AR
Laten we beginnen bij het begin. Want, wat is VR eigenlijk en waarin verschilt het van AR? AR verandert de perceptie van iemands fysieke omgeving met behulp van een technologisch hulpmiddel. Bij AR overlapt de fysieke wereld met een technologische laag. Denk bijvoorbeeld aan Pokémon Go, waarbij je telefoon een extra visuele laag (namelijk: de pokémons) over de realiteit plakt. VR dompelt je daarentegen in een andere omgeving, een omgeving die de realiteit vervangt. Zo kan een VR-bril je van de ene op de andere seconde over de ijzige vlaktes van Antarctica laten vliegen. Al dan niet met knikkende knieën.
VR: een visueel verkooppraatje
Welke rol deze technologische snufjes in onze reizen spelen? Als reiziger gebruik je VR vooral in het planproces van je reis. Ja, ook jíj! Denk maar eens goed na. Hoe vaak laat je je bij het boeken van een accommodatie beïnvloeden door 360
º
beelden? Juist, vaak genoeg. Een panoramabeeld is nou eenmaal betrouwbaarder dan een
picture perfect-
shot in de rechterbovenhoek van een hotelkamer. En Street View is een eerlijkere vriend dan de opgepoetste foto’s van een gemiddelde spiegelreflexcamera.
Ook wordt VR binnen de reisindustrie op een entertainende manier ingezet. Zo kun je tijdens een vlucht escapen naar een idyllische, tropische of avontuurlijke locatie op aarde. Vliegmaatschappijen willen namelijk VR-brillen inzetten als in-flight entertainment. En daar zit iedereen waarschijnlijk allang op te wachten... #kramp
AR: een upgrade van je reiservaring
VR gebruik je dus vooral bij het plannen van een reis; AR vooral
tijdens
een reis. Vele musea maken gebruik van AR, bijvoorbeeld door middel van tablets of apps. Hiermee wordt een extra laag informatie over een historisch object geplaatst. Ook kun je door middel van een AR-app een vreemde taal vertalen door enkel je camera app te gebruiken. Zo simpel kan het zijn. De technologie is vooral handig als je door een stad moet navigeren. Want, wil je bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde station weten? Of de leukste restaurantjes induiken? Het enige wat je nodig hebt, is een laag AR.
Sneakpeek
Niet alleen verandert de digitale wereld onze reiservaring. Ook maakt deze de ervaring van reizen überhaupt mogelijk. Als je vanwege een lichamelijke beperking niet kan reizen, biedt VR toch een kans. Virtueel, maar alsnog. En ook als je reisbudget laag is, kun je door middel van VR tóch nog die skyline van
New York
bewonderen.
Vloek of zegen?
Gaan deze technologische snufjes een vervanging worden voor ‘echte’ reizen? Dat heb je natuurlijk zelf in handen. Maar het valt te betwijfelen. Misschien zijn VR & AR zelfs een stimulans om verder, meer en/of anders te reizen! Zo kunnen VR-reizen beschouwd worden als testreizen. En AR-technologieën als middel om op een immersieve manier te socializen met andere reizigers.