Zigzaggend langs meren, bergtoppen en dorpen, dendert de Balkan Express van de Adriatische Zee naar de hoofdstad van Servië. Tijdens deze treinrit van elf uur passeer je maar liefst 435 bruggen en 254 tunnels. Om nog maar niet te spreken van de landschappen waar je voorbijraast.
Van Belgrado naar Bar
De Balkan Express wordt beschouwd als een van de mooiste panoramische treinroutes door
Europa
. De rit loopt van het Servische Belgrado naar de stad Bar in
Montenegro
en pakt daarbij een klein deel van
Bosnië en Herzegovina
mee. De route is in 1976 aangelegd om de voormalige president van Joegoslavië Josip Broz Tito te vervoeren door zijn grondgebied. De trein die de route overdag rijdt is de Tara; de nachttrein heet de Lovcen.
Panorama-tour
Nooit gehoord van deze route? Je bent niet de enige. De Balkan Express is een van de minder bekende treinritten door Europa. Maar laat dat geen reden zijn om de rit over te slaan. Tijdens de 476-kilometer lange rit door het hart van de Balkan word je kilometer na kilometer getrakteerd op uitzichten. En het heerlijke eraan is: het kost je geen energie. De diapresentatie loopt en je hoeft alleen uit het raam te staren. Zo simpel is het.
Lake Skadar
De trein dendert langs besneeuwde bergtoppen, steile afgronden, snelstromende rivieren en ontelbaar veel bruggen en tunnels. Een van de hoogtepunten tijdens de treinrit is Lake Skadar, het grootste meer van de Balkan. Het meer ligt op de grens van Montenegro en Albanië en wordt beschouwd als een van de topplekken in Europa om vogels te spotten.
Mala Rijeka
Zoals gezegd rommelt de Balkan Express over honderden bruggen. Daar moet dan op z’n minst één bijzondere tussen zitten, zou je denken. Die bijzondere zit er inderdaad tussen: het Mala Rijeka viaduct, de hoogste spoorbrug van Europa en de trots van Montenegro. Ooit mocht de brug zich de allerhoogste ter wereld noemen, maar sinds 2001 heeft
China
die plek veroverd. Het viaduct is vijfhonderd meter lang en tweehonderd meter hoog. Nou kan je je daar waarschijnlijk amper iets bij voorstellen, maar misschien kunnen we je helpen. Om de grootte aan te duiden: de grootste van de vier pilaren heeft een basis die groter is dan een tennisbaan.
Dinarische Alpen
Op de route van Servië naar Montenegro doorkruis je de Dinarische Alpen. De landschappen die je daarbij aanschouwt, zijn niet in een hokje te plaatsen. De diversiteit is groot. Het ene moment kijk je naar besneeuwde bergtoppen, het andere moment naar puntige bergketens. En tussendoor tuur je naar diepe kloven en verborgen heuveldorpen.
Toegegeven…
Over het algemeen heeft het treinvervoer in de westelijke Balkan geen al te goede reputatie. Het gebied in de westelijke Balkan is qua openbaar vervoer dan ook voornamelijk gericht op bussen. Treinen zijn hier veelal langzaam en vertragingen zijn aan de orde van de dag. We gaan daarom eerlijk met je zijn: ook de Balkan Express is inmiddels bekwaam geworden in het creëren van vertragingen. Maar laat je daardoor vooral niet uit het veld slaan.
Overtuigd?
De Balkan Express rijdt tweemaal per dag: overdag en ’s nachts. De nachttrein raden we alleen aan als je om praktische redenen van Servië naar Montenegro moet reizen. In alle andere gevallen: neem de dagtrein. Vooral in de zomer zijn de uitzichten fantastisch. De rit duurt zo’n elf uur en stopt bij meerdere plekken. In de trein bevindt zich een café met snacks, maar neem zelf genoeg eten en drinken mee. De voorraad in de trein is namelijk beperkt. Hetzelfde geldt voor toiletpapier. Houd er bovendien rekening mee dat er geen stopcontacten in de Balkan Express zijn, evenals wifi-verbinding. Vermaak jezelf met lees- en luistervoer, bijvoorbeeld met
deze heerlijke afspeellijst
. En voor de rest heb je aan het raam genoeg entertainment...