Dit is een archiefsite. Ga voor actuele content naar www.3opreis.nl
Waarom het licht tijdens een vliegtuiglanding uit gaat
18-02-2019
•
leestijd 2 minuten
•
3690 keer bekeken
•
Als je vaak vliegt kan je het riedeltje van de steward(ess) bij het opstijgen of landen vast al dromen: de wc is verboden terrein, riem vast, stoel rechtop, tafeltje ingeklapt en... lichten uit. Die eerste paar commando's klinken logisch. Maar heb je je weleens afgevraagd waarom het per se nodig is om in het pikkedonker te zitten terwijl de wielen voor het eerst de grond van jouw reisparadijs raken?
Wij wel! Dus zijn we uiteraard op zoek gegaan naar het antwoord, namelijk: dat is belangrijk voor jouw veiligheid. Als vliegtuigen problemen ondervinden, is dit waarschijnlijk bij het opstijgen of het landen. En áls er zich daadwerkelijk een calamiteit voordoet, wordt alles - waaronder dus ook de lichten - uitgeschakeld als voorzorgsmaatregel.
Maar aangezien het zo'n tien tot dertig minuten kan duren voordat je ogen volledig aan het donker gewend zijn, is dat niet zo handig in een noodsituatie. Een evacuatie van tweehonderd blinde mensen schiet niet echt op. Dus ziehier de oplossing: als de lichten van tevoren al doven, zijn je ogen in het geval van een calamiteit al een beetje gewend aan het donker. En een donkere cabine heeft nog een tweede voordeel,
vertelt luchtvaarttechnicus Joris Melkert aan NRC
: "Buiten, op het vliegveld, is alles verlicht. De passagiers kunnen dan van het donker naar het licht lopen."
Maar het is wel belangrijk dat je voordat je naar buiten gaat goed kijkt welke kant veilig is. Wie weet staat er namelijk een vleugel in de hens. Zo, en nu weet je ook gelijk waarom de luikjes van de vliegramen tijden stijgen en landen altijd open geschoven moeten worden.