Indrukwekkende architectuur, brede boulevards, Scandinavische charme en groene natuur die nooit ver weg is. De hoofdstad van Finland, Helsinki, heeft vele verschillende kwaliteiten. Deze sfeervolle en redelijk jonge stad is bovendien uitgeroepen tot European Capital of Smart Tourism. Als reiziger kan je daarmee in je handen klappen, want ze zetten verschillende technologieën in om jouw ervaring te verbeteren. En daar pluk je nu al de vruchten van.
Helsinki zet nieuwe methodes in om de leefbaarheid in de stad te verhogen. Hierdoor blijven bewoners tevreden over het wonen in de stad en kunnen reizigers het optimale uit hun bezoek halen. Twee vliegen in één functionele klap dus. Denk bijvoorbeeld aan toegang tot al het openbaar vervoer met één ticket. Op die manier komen zowel bewoners als bezoekers makkelijk van punt A naar punt B. Daarnaast is de hele stad goed bereikbaar doordat je fietsen, boten en taxi's kan delen met zowel reizigers als inwoners. Door het groeiend aantal bezoekers bij de hand te nemen, blijft Helsinki dichtbij zijn eigen charmante, kleinschalige en stijlvolle identiteit. Hierdoor kan je in de stad een authentieke ervaring opdoen.
Een gepersonaliseerde ervaring
Als reiziger ervaar je een stad heel anders dan als inwoner en ben je op zoek naar andere dingen. De Finse hoofdstad weet hier goed op in te spelen door de bezoekers een beetje te sturen via hun website. De website, MyHelsinki, is sinds ongeveer twee jaar in gebruik. Je vindt hier alle activiteiten, locaties en evenementen die de stad rijk is. Het klinkt misschien wat abstract, maar het is best simpel. Door aan te geven wat jij leuk vindt, krijg je suggesties voor evenementen en locaties bij jou in de buurt. Je kan dus midden op straat zien wat er om de hoek gebeurt, zodat je precies weet welke kant je op moet voor een feestje. Bijkomend voordeel? Je komt op plekken waar je anders niet zou komen. Het groeiende aantal bezoekers wordt verspreid over de stad en lokale ondernemers. Dit voorkomt bovendien dat het op bepaalde plekken extreem druk wordt. Zo kan je ineens in een onbekende straat, nieuw museum of hippe wijk terechtkomen.
Favorieten van locals
Dezelfde website, MyHelsinki, kent de favoriete plekken van lokale gidsen. En wie kent de stad nou beter dan de mensen die er wonen? Op die manier kom je bij de favoriete restaurants, cafés, musea en parken van tientallen inwoners. Door digitalisering op de juiste manier in te zetten, leer je een kant van de stad kennen die je anders misschien niet zo zien.
De inwoners van Helsinki hechten bovendien veel waarde aan creativiteit en cultuur. Met een beetje geluk schotelen de lokale gidsen je wel een architectonisch wonder voor. Design is daarbij een belangrijk speerpunt. De stad is daardoor zowel stijlvol als functioneel. Dit zie je bijvoorbeeld aan moderne metrostations, ruime pleinen en kunstwerken verspreid door de stad.
Bron: Xseon / Shutterstock.com
Nauwe samenwerking
Slimme steden kunnen je ervaring als reiziger enorm veranderen. Helsinki is het bewijs dat bezoekers en reizigers op een duurzame manier hand in hand kunnen leven. Of we steeds meer van dit soort slimme steden gaan zien, is nog even afwachten. Een nauwe samenwerking tussen de reisindustrie, gemeente en inwoners is namelijk nodig. Toch kunnen we in Helsinki nu al een goede indruk krijgen van hoe slim toerisme eruitziet.
Bron: Dignity 100 / Shutterstock.com
Helsinki is dus de kersverse European Capital of Smart Tourism. Maar ken je Plovdiv al, de verrassende culturele hoofdstad van Europa?