Het neefje van Kempi is de nieuwste aanwinst van Van Klasse
Aan het eind van 2015 bracht Jermaine Niffer de track ‘Fuck Jullie Allemaal’ uit. Voor veel mensen was dit de eerste keer dat ze van hem hoorden. Gewoon een opkomende artiest die twee grote rappers wist te strikken voor zijn eerste single. Niks is minder waar, want Jermaine Niffer is voor de nauw oplettende hiphopluisteraar al jaren bezig.
Kempi introduceerde in 2012 het project
FreeBirds
. Het was niet direct duidelijk wat
FreeBirds
inhield, maar het was Jermaine Niffer’s introductie in de industrie. ‘Kempi zei dat we het niet als een rapgroep moesten beschouwen, maar meer als een soort platform. Kempi was het gezicht van
FreeBirds
. Zo gingen mensen er écht naar kijken.’ En zo geschiedde. Kempi bracht videoclips uit met de jonge rappers en nam ze mee naar 101Barz voor een Lentesessie. Van de drie jongens viel Jermaine vooral op door zijn zware stem, maar hoe kwam hij terecht onder de vleugels van Kempi? ‘Dat is makkelijk,’ lacht hij. ‘Ik ben zijn neefje. Ik was en ben nog steeds altijd met hem.’
‘Rap was eerst nooit mijn ding, maar Kempi pushte mij om het te doen,’ geeft Jermaine aan over zijn tijd bij
FreeBirds
. ‘Bij
FreeBirds
kon je je eigen ding doen. Het was slechts een opstapje. Ik kwam veel artiesten tegen die zeiden dat ze mij dope vonden, maar niet snapten wat ik bij
FreeBirds
deed. Dat bleef me hitten en ik begon mezelf af te vragen wat ik aan het doen was. Als iedereen het zegt, waarom zie ik het dan zelf dan niet. Ik was nooit een rapper, maar ik moest het gewoon doorzetten en erop focussen.’
Het neefje van Kempi zijn, brengt een hoop voordelen met zich mee. ‘Hij heeft mij een hele hoop geleerd. Ik heb altijd alles gezien. Ik loop al mee sinds de top van zijn carrière. Ik zat bij meetings, videoshoots en studiosessies. Zo heb ik veel kunnen spieken voordat ik zelf de studio in ging. Door hem leerde ik ook mezelf te vinden. Ik leerde in plaats van muziek maken, uitbrengen en dan spijt krijgen dat je het ooit op internet gezet hebt, naar vijftig nummers maken en vijf tot tien tracks selecteren en daar iets van maken. Je kan niet roekeloos bezig zijn. Je moet wachten tot je dingen bij elkaar hebt en dan bewegen.’ Het brengt niet alleen voordelen met zich mee, want Jermaine ervoer ook dat het niet altijd makkelijk is wanneer je neef een grote artiest is. ‘Ik zat in het begin wel in zijn schaduw. Toen stond ik alleen op featurings met hem en was ik altijd bij shows met hem. Ik was nooit de frontman, maar altijd die man in de schaduw.’
Toch zat er een lange periode tussen zijn tijd bij
FreeBirds
en het verschijnen van Jermaine Niffer’s eigen tracks. ‘Ik heb een tijd geen zin gehad in rap. Ik had wat persoonlijke dingen waar ik me volledig op moest focussen,’ geeft hij aan. ‘Kempi kwam op een gegeven moment bij me op bezoek en die zei dat ik heel dom was als ik zou stoppen. Ik dacht:
weet je wat?! Ik probeer het nog één keer
.’ Nadat hij besloot om het weer op te pakken, was het eerste wat hij uitbracht de track
Fuck Jullie Allemaal
. Bij deze track dreigde Jermaine ook bijna in de schaduw van zijn neef te vallen. ‘Ik had bijna de fout gemaakt om die track aan Kempi te geven. Daar was wel sprake van om die track meer publiciteit te geven. In het begin leek het me slim, maar ik moest nu uit de schaduw stappen.’
Ondanks het succes van deze track vielen de statistieken van de mixtape waar de track op stond tegen. De tape
Ik Doe Het
dropte in februari en had featurings van artiesten als Sevn Alias, Kempi, Miggs De Bruijn en Anu-D. Op Spotify en YouTube pakken de tracks rond de 10.000 streams gemiddeld en dat is in de huidige scene niet veel. Jermaine Niffer heeft het gevoel dat er op hem geslapen wordt. ‘Ik weet niet precies waar het door komt, maar je moet sowieso wel promotie hebben. Je moet wel een team met je mee hebben en ik heb tot nu toe alles zelf gedaan. Ik vraag niks aan niemand terwijl rappers in mijn app altijd vragen of ik shit voor ze kan posten. Als een Bokoesam, Keizer of Ronnie Flex jouw shit post, dan gaan mensen het wel checken. Dan is het overal in je gezicht. Ik doe dat niet. Ik was nooit een rapper zoals ik al zei. Dus ik had ook geen belangstelling om in de picture te staan. Ik weet ook niet hoe ik daar mee om moet gaan. Ik hou er niet van om dingen te vragen aan mensen. Aan iemand van
Puna
vroeg ik hoeveel het kost om shit te plaatsen en hij gingen helemaal stuk. Hij zei:
Bro, je hoeft niet te betalen voor promotie. Als je een filmpje heb en ik vind hem vet dan post ik hem gewoon
. Ik ben dat niet gewend. Ik betaal liever, klaar. Dan ben ik je niks verschuldigd.’
Zijn laatste videoclip was
Leven Van De Straat
met Josylvio. Deze video staat inmiddels ver over de 300.000 views, maar wat direct opvalt is dat de video op het kanaal van
Zware Jongenz
verscheen.
Zware Jongenz
is het label waar onder andere Matarr, Lo-Bo en Excellent bij zitten. ‘Ik had een distributiedeal met Aiky dat we vier of vijf video’s zouden doen,’ legt Jermaine uit. ‘Hij gaf me nooit duidelijk aan dat hij me wilde signen terwijl er een andere partij al duidelijk aangaf dat ze geïnteresseerd waren. Aiky kwam later ook dat hij me wilde signen, maar ik wilde eigenlijk met de andere partij in zee gaan. Hij investeerde samen met mij in de video van
Leven Van De Straat.
Ik wilde het netjes afsluiten dus ik heb hem deze video gegeven. Ik hoefde daar niks voor te hebben zodat niemand zich genaaid voelde.’
Die andere partij die interesse in hem toonde was Van Klasse. Inmiddels is Jermaine Niffer getekend bij het label van Esko. ‘Ik vond VK goed bij mij staan. Het past bij me en ik weet dat ze me goed naar voren kunnen brengen. Ik heb in gesprekken met hun aangegeven wat ik wilde. Ik wil niemand iets schuldig zijn. Ik wil een samenwerking. Ik wil niet voor jou werken, maar met jou werken. Vanuit daar kunnen we verder gaan.’ Hoe dat
verder gaan
eruit ziet? ‘Esko en ik hebben de conclusie getrokken dat we ons niet gaan focussen op een EP of een mixtape. We gaan veel singles uitbrengen. Hij vertelde me dat ik echt een mixtape rapper kan worden, maar je hebt die singles nodig om je naam groot te maken. Daarna komen de mixtapes, anders maak je ze voor niks.