Het is 35.000 tussen Christus en -24 in Alaska. Het dondert op het Leidseplein. Donnie, houdt het laag en zijn kentekenplaat scheurt over de straat. Hij is net uit de Stoney fabriek gerold en komt fully in designer van head tot de sok. Aan talent ontbreekt het niet bij de Zweed, net ABBA, want de Fenomeen kon spelen voor Sparta, maar ze vonden verdovende middelen in z’n Mazda. Op school was hij ook niet helemaal in z’n nopjes, hij kon VWO doen, maar had geen geld voor een rekenmachine omdat z’n lesgeld in zijn Hermes riem zat. Kortom de mannelijke Marilyn Monroe had nog één keus over, de freestyle koning uithangen bij 101.
Met zijn rode vespatje tuft hij richting het mediapark, want de Amsterdammer weet waar de Hilversum guap verstopt ligt. Een man van money en vlees kan maar één ding doen en dat is burgerlijk zijn, daarom twijfelt hij niet als Rotjoch belt, “Tuurlijk buurman”. Daar is hij dan, met zijn knalplanga op is hij zes keer sneller dan toegestaan over de linkerbaan naar de studio geknald. Het rode racemonster wordt voorgereden en er moet nog even één dikke toeter (net asperge) gesmoked worden. Wat kunnen we zeggen; het is tijd voor een showtje, gap! De lichten gaan aan, de beat knalt door de speakers en de freestyle koning gaat te werk. Lieve mensies, we gaan beginnen.
Wat heeft Donnie niet gedaan? Van het weer voorspellen bij de NOS, tot hitjes maken met Raymond van Barneveld ‘Raya Mataveld’ en Frans ‘stacksjouwer’ Bauer. Hij ken voor je chickie koken en haar ook nog eens entertainen. De man van money en vlees is snel met de mond en papa van een Alex Rolex (en een zoon). De Toto voorspellen doet hij zowel voor de eredivisie evenals de E-divisie en hij is niet onbekend in de voetbalwereld. Hij speelde bij Liverpool, maar dronk liever Vodka Redbull. Donnie grapt zich door het medialandschap en krijgt alle BN’ers naar zijn hand. Met liefde voor de krokante brick (bamischijf) en de Macie denkt hij ook aan gezonde voeding. Tot slot kan hij ook aardig rappen.
In 2014 brengt Maradonnie voor het eerst een project uit genaamd ‘Leipie Van Het Plein’. Dit refereert natuurlijk naar zijn thuishaven, het Leidseplein in Amsterdam. Het album laat gelijk zien met wie we te maken hebben. De Fenomeen is altijd echt met ons en blijft hetzelfde. De Donnie die we kennen van nu, komt destijds al met heerlijke anekdotes. Hij is alleen nog niet zo van het shinen… SYKE! De welbekende quote van Donnie bij Andy in de auto past precies want hij is nu al om in merken strooien. “Ik ben een sukkel voor merken”, “ik wil trouwen in de Hermes boetiek” en “betaald worden in brakkas van Balmain” zijn zoal lines van de pokoes op het album. Hij is en blijft een mannetje van de P.C.. Naast Donnie hoor je ook Vjeze Fur van De Jeugd Van Tegenwoordig op z’n album. Via Freddy komt de Fenomeen in dit jaar bij het platenlabel Magnetron Music, waar de Jeugd ook getekend is.
Na het uitbrengen van twee projecten: ‘Mannelogie’ in 2015 en ‘Loei Ordinair’ in 2016, met onder andere SBMG, richt Donnie zich steeds meer op het verkopen van zichzelf via zijn social-mediakanalen. Bij AT5 vertelt hij in 2017 met uitzicht op het Leidseplein dat de Amsterdammer sinds jongs af aan al kijkt hoe bekendheden hun image managen. Via deze route vindt hij de weg naar populariteit en succes. Zo komt Donnie voor in een video serie van EenhoornJoost waar hij weer lekker zichzelf is. Ze ontmoeten elkaar bij de Febo om wat bami schijven te chappen, maar Donnie is aan de lijn dus hij kan er maar één op. Aan komedie ontbreekt het niet, de Fenomeen hangt weer lekker de clown uit. “Ik kon minister worden van Nederland, maar ze vonden GHB op mijn vriendin haar maandverband”. Achteraf vraagt Joost Donnie om hulp, zijn kanaal is dying en ziet dat Maradonnie onlangs de grapjes een marketing kanon is. Wat Donald’s advies is… “je moet je eigen Mario creëren en je wilt geen Universiteit zijn als je MBO kan zijn, houdt het luchtig”. Ze vragen Tim Hofman om advies en komen tot de conclusie dat Joost styling nodig heeft. Na het kopen van een Mario shirt kan dit alleen maar beteken dat Joost de M van marketing nu op zijn lichaam draagt. Ze hebben het gemaakt en komen in 2018 met het gelijknamige project ‘M Van Marketing’.
Zijn laatste album is een groot succes, kortom Donnie is helemaal in zijn nopjes en van zijn apropos net Marilyn Monroe. Voor zijn project uit 2019 heeft hij een hoop BN’ers opgetrommeld die vermomd als Donnie te zien zijn in de record brekende clip Barry Hayze en op de album cover van ‘Door Het Licht’ staan. De clip pakt bijna vijf miljoen views op YouTube en heeft een gelijkwaardig aantal streams op Spotify. Donnie is een marketing kanon en vertelt bij Andy in de auto hoe hij zijn succes ziet. De Fenomeen ziet zichzelf als een subtopper, meedraaiend in de top vijf van het linker rijtje hoopt hij zo lang mogelijk mee te draaien om een keer de Champions League te winnen. Toch wilt de Fenomeen eerst bier drinken, want hoe meer je drinkt hoe beter je geheugen wordt.
Donnie is al twee keer over de vloer geweest bij 101Barz en is nu weer terug bij Rotjoch in de studio. Om 14.00 is het zover, de freestyle koning is ready om te knallen. Ga het checken op 101Barz en vergeet niet te abonneren!