‘Er moet altijd een nigga zijn die naar rechts gaat wanneer iedereen naar links gaat’
In het begin van 2015, een jaar wat nu gezien kan worden als hét jaar dat hiphop in Nederland mainstream succes op een grote schaal vierde, trapte Cho het jaar af met zijn single
Misschien Wel He?!.
Deze track was overal te horen in de clubs en zelfs buiten de hiphopluisteraars in Nederland werd het een gebruikelijke slagzin. Het heeft even geduurd dat we van nieuwe muziek van Cho konden genieten, maar aanstaande vrijdag released hij het derde deel van zijn
Knock Knock
serie, wat tevens zijn debuutalbum is.
2015 was een succesvol jaar voor de Nederlandse hiphop, maar van Cho kwam weinig muziek uit gedurende dit jaar. De jonge rapper bracht eerder al twee succesvolle mixtapes uit genaamd
Knock Knock
en
Knock Knock 2
maar verdween na een succesvolle single vorig jaar van de radar. “Mijn leven veranderde na
Misschien Wel He?!”
zegt Cho over zijn absentie. “Ik begon opeens een beetje money te zien en daar bovenop moest ik ook nog écht beseffen dat die pokoeshit m’n junta begon te worden. Mijn hoofd was helemaal niet bij het maken van nieuwe muziek. Er was even geen ruimte voor. Pas na een jaar, toen ik mijn hoofd er weer bij had en opnieuw geinspireerd was, ben ik weer de studio ingedoken met Spanker.”
New Wave
is een project waar we niet omheen kunnen als we praten over het hiphopjaar 2015. In de filmpjes die voorbij kwamen over het maken van dit project op Schiermonnikoog kwamen veel artiesten voorbij. Zo ook Cho. Hij is een paar keer op beeld, maar op het uiteindelijke album stond hij niet. “Ik had wel een track met Reverse, maar er was een ding met de beat dat ze hem voor
New Wave
niet konden krijgen,” legt Cho uit over zijn verblijf op Schiermonnikoog. “Er was ook nog een andere track die uiteindelijk te laat was afgemaakt. Ik was er te laat omdat ik nog wat andere dingen had staan, dus ik was er pas op de laatste dag. Iedereen was al loesoe, dus ik heb nooit kunnen viben met de rest. De laatste dag waren alleen Jandro, Spanker en ik daar.” Dat Cho uiteindelijk niet op het album stond, vindt hij niet jammer. “Het is niet persé wat ik ben. Ik ben geen
New Wave
. Ik was er al voor die tijd. Ik zie mezelf gewoon niet als iemand van de nieuwe lichting.”
New Wave
is een project waar veel artiesten samenwerken en die lijn wordt doorgetrokken door veel rappers die aan het project meededen. Toch is Cho niet iemand die je vaak op een track van een andere rapper voorbij hoort komen. “Het is niet persé bewust hoor,” zegt Cho. “Op het moment dat ik muziek maak, ben ik meestal aan het chillen met Spanker. Ik heb zelden afgesproken met iemand van; laten we vandaag de studio ingaan. Als ik het wel doe, moet het wel klikken met elkaar. Ik vind wel dat bij sommige artiesten het eenmaal beter is als ze alleen op een track staan. Ik denk dat mijn ding ook toffer is als ik het alleen doe.”
In februari bracht Kid Slodder Cho samen met de SlodderVosGang head honcho Adje het album
Konings
uit. Ondanks dat Cho en Adje twee grote namen in de game zijn, deed het album vrij weinig. Er was geen buzz rondom de plaat. “Het is niet gepusht als album of the year. Het is gewoon gepusht als een warmhoudertje voor Slodder-fans,” zegt Cho “Het was een voorbode voor
Knock Knock 3
en Adje is op het moment ook bezig met zijn shit. Het was een soort van reclame voor de echte albums die nu komen. Bij de échte fans leeft
Konings
wel.” Toch hebben de mannen zelf ook ingezien dat er meer uit deze plaat te halen valt en hebben besloten om het album binnenkort nog een keer uit te brengen. “We hebben ook nieuwe pokoes op de re-release staan.”
Komende vrijdag is het tijd voor
Knock Knock 3,
het debuutalbum van Cho. Het eerste deel was een authentieke mixtape waar Cho rapt over beats van grote Amerikaanse artiesten. Het tweede deel noemt hij liever een gratis album en de meeste producties op deze plaat waren van Spanker. Spanker is heel belangrijk voor het geluid van Cho. De twee heren werken bijna exclusief met elkaar en het is vergelijkbaar met de manier van werken van de man die Cho alles leerde. “Het is hoe Adje en Reverse het in het begin hadden. Of een Snoop en Dre. We zijn gewoon hele goede vrienden. We luisteren dezelfde muziek, we vinden dezelfde bitches lekker, we praten over dezelfde dingen. Als je met zo iemand muziek maakt, is het logisch dat alles spontaan is en
echt
voelt. Als ik aangeef wat voor pokoe ik wil maken, dan weet hij direct zijn vingers te zetten waar ze moeten zijn. Hij heeft direct de juiste sound.”
Het derde deel is ook voor een groot deel geproduceerd door Spanker en zal ook weer een andere kant opgaan dan de vorige delen. “Het verschil tussen deel drie en de eerste twee delen is het verhaal. Op
Knock Knock 3
hoor je Cho’s verhaal. Het is het verhaal van de nigga na
Misschien Wel He?!
. Hij heeft een beetje succes gezien. Hij is nu een échte speler in de game, maar wie is hij? Het is een heel persoonlijk en eerlijk album. Het is muzikaler en volwassener dan de vorige delen.”
Iets wat opvalt op het nieuwe album is de hoeveelheid kritiek die hij heeft op zijn collega rappers. Ook de weinige featurings die Cho doet, geven het gevoel dat hij zich niet thuis voelt in het Nederlandse hiphoplandschap. “Ik vind heel veel dingen nep,” geeft Cho aan, maar de reden dat hij dit zo duidelijk naar voren brengt doet hij voor de luisteraar. “Ik wil het publiek leren luisteren naar het verschil. Als alles wat we droppen een hit wordt en goud of platina gaat, dan lijkt het alsof dat het enige is dat telt. Ik ben niet boos op de game. Ik vind het mooi dat er niggas carrière maken met muziek, maar er moet altijd een nigga zijn die naar rechts gaat wanneer iedereen naar links gaat. Uiteindelijk wil ik gewoon een emotie losmaken bij de luisteraars. Dat is wat telt. Of ik je nou laat dansen, huilen, haten of lachen.”
Één van de zaken die vaak besproken wordt op het derde deel van
Knock Knock
is Cho’s vaderschap. Vorig jaar kreeg hij een dochter en dit was ook een van de redenen dat hij een lange tijd geen muziek heeft uitgebracht. Cho geeft aan dat het krijgen van een dochter veel veranderd heeft in zijn leven en muziek. “Ik merk dat ik serieuzer ben geworden. Ik neem mijn werk serieuzer en neem mijn rol als zoon of vriend zelfs serieuzer. Je hebt iets om voor te leven nu. Je hebt een kind op deze wereld gezet. Alles aan haar inspireert mij.” Het ouderschap verandert veel, maar Cho geeft aan op de track
Aan De Kant
dat zijn eigen moeder hem weinig liefde heeft gegeven. Zelf is hij niet bang om deze zelfde fout te maken. “Je kan daar alleen maar van leren. Je hebt gezien hoe het niet moet. Het is wel moeilijk want ik ben veel weg vanwege optredens en het maken van muziek, maar ik moet er gewoon als vader voor zorgen dat ze niet hetzelfde gevoel krijgt wat ik heb gehad.”